Biedrība „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”  īsteno mikro projektu „Latvijas seniors – aktīvs, zinošs un atvērts sadarbībai”, kura viens no mērķiem ir  – senioru interešu aizstāvēšana. 

Mērķa sasniegšanai mikro projektā ir izvirzīti vairāki uzdevumi: gan tematisku semināru (lekciju) organizēšana lai veicinātu komunikāciju, apzinātu problēmas, kas skar seniorus, gan iesaistīšanās Latvijas Republikas Saeimas komisiju un apakškomisiju darbā dikutējot par senioru sociāli ekonomiskajām problēmām, to risināšanas iespējām.



Projekta „Latvijas seniors – aktīvs, zinošs un atvērts sadarbībai” īstenotāji biedrība „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA” 15.jūnijā piedalījās Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas sēdē atbalstot trīspadsmit Saeimas deputātu iesniegto likumprojektu „Grozījumi pacientu tiesību aizsardzības likumā” (turpmāk – Likumprojekts), ko Saeimas prezidijs nodevis Saeimas Sociālo un darba lietu komisijai. Likumprojekts satur vairākus būtiskus regulējumus, kas skar senioru kā pacientu intereses.

Projekta „Latvijas seniors – aktīvs, zinošs un atvērts sadarbībai” īstenotāji biedrība „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA” savos pētījumos ir  noskaidrojusi, ka seniori ir viena no tām sabiedrības grupām, kurai ir būtiski, ka normatīvajos aktos tiek nodrošināta  iespēja izteikt savu gribu ārstniecības iestādē tā, lai šī griba tiktu reģistrēta un ievērota, īpaši gadījumos, ja seniors nevēlas, lai viņam tiktu veikti atdzīvināšanas pasākumi vai viņš tiktu pieslēgts dzīvības uzturēšanas iekārtām.

Pašreizējais regulējums, kas ietverts „Pacientu tiesību likuma” (turpmāk – Likums) 6.pantā, nosaka, ka personai ir tiesības piekrist vai atteikties no ārstēšanas: 

„(1) Ārstniecība ir pieļaujama, ja pacients devis tai informēto piekrišanu. 

Pacientam ir tiesības pirms informētās piekrišanas došanas uzdot jautājumus un saņemt atbildes. [..] 

(4) Pacientam ir tiesības atteikties no 

1) ārstniecības pirms tās uzsākšanas, 

2) ārstniecībā izmantojamās metodes, neatsakoties no ārstniecības kopumā, 

3)  ārstniecības tās īstenošanas laikā.”  

 

Attiecībā uz minēto „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA” gribētu vērst uzmanību uz to, ka griba nav abstrakts spēks, bet apzināti virzīta personības aktivitāte. Griba ir saprāta noteikta un morālās vērtībās balstīta, kā arī uz to pilnā mērā attiecināma morālā autonomija. Tā kā ikvienas personas arī seniora, kuram ir liela dzīves pieredze, lēmums ir gribas akts, kas uzskatāms par izdarītas izvēles rezultātu, tad jāpieņem, ka izvēle piekrist vai atteikties no ārstēšanas balstās uz informāciju, zināšanām, nepieciešamību, daudziem motīviem, argumentiem, pieņēmumiem, veselības stāvokli. Izvēle atkarīga gan no subjektīviem, gan objektīviem faktoriem. Jebkuru lēmumu kā gribas aktu ietekmē divi galvenie faktori: 1)ārējie apstākļi; 2)iekšējie apstākļi (psihiskais stāvoklis, atkarībā no kura seniors raugās uz lietām, vajadzībām, izvirzīto mērķi).

 

Pacientu tiesību likuma 1.pantā ir skaidroti Likumā lietotie termini, tostarp termins „informētā piekrišana”, kas ir  pacienta piekrišana ārstniecībai, kuru viņš dod mutvārdos, rakstveidā vai ar tādām darbībām, kas nepārprotami apliecina piekrišanu, turklāt dod to brīvi, pamatojoties uz ārstniecības personas savlaicīgi sniegto informāciju par ārstniecības mērķi, risku, sekām un izmantojamām metodēm. 

 

Ar Likumprojektu ir paredzēts papildināt Likuma 1.panta 2.daļu ar terminu „Informētā nepiekrišana”, kas ir  pacienta atteikšanās no atdzīvināšanas ārstniecības metodēm vai dzīvību uzturošās ārstniecības, kuru viņš dod rakstveidā vai elektroniski, turklāt dod to brīvi, pamatojoties uz ārstniecības personas savlaicīgi sniegto informāciju par ārstniecības mērķi, risku, sekām un izmantojamām metodēm.  

„LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”  uzskata, ka šāds papildinājums ir būtisks, jo atbilst senioru interesēm un skaidri norāda uz Likumā doto iespēju atteikties no ārstēšanas skaidrojot šāda atteikuma saturu.  Tāpēc atbilstošāk Likuma būtībai un arī Civillikumā lietotajai terminoloģijai būtu lietot terminu „Informētais atteikums”, kas nozīmē, ka pacients ir informēts un atsakās no ārstēšanas. 

 

Ja gribas veidošanas process, kura rezultāts ir lēmuma pieņemšana, izriet no vajadzībām, kas nosaka seniora izvēles atkarību no konkrētiem apstākļiem, aktivitātes, interese motīviem, tad jāatzīst, ka vajadzības veido seniora kā personības interešu reālo pamatu, nosaka virzību, sociālo aktivitāti. Vajadzības tiek apmierinātas mērķtiecīgā darbībā, tās atrodas savstarpējā mijiedarbībā ar emociju subjektīvismu, bet pašas ir objektīvas. Vajadzību apmierinājums izraisa noteiktu emocionālo stāvokli. Vajadzības kā sociāli psiholoģiska kategorija, kas ir sociāla pēc satura, bet psiholoģiska pēc formas, ir rīcību rosinošs spēks. Tieši tāpēc izsakot savu gribu attiecībā uz piekrišanu ārstniecībai vai atteikšanos no ārstēšanas seniors vadās no sociāli psiholoģiskiem faktoriem, kas viņam ir būtiski. Tādejādi ir būtiski arī izprast un pēc iespējas ātrāk pieņemt Likumprojektu, kurš satur būtiskus grozījumus un papildinājumus arī Likuma 6.pantā. 

 

Nereti veidojas situācijas, kad Likuma 6.pantu nevar piemērot, jo seniors veselības stāvokļa dēļ vai vecuma dēļ nevar paust savu gribu. Tādā gadījumā Likuma 7.pants nosaka, ka: 

(1) Ja pacients sava veselības stāvokļa vai vecuma dēļ pats nespēj pieņemt lēmumu par ārstniecību, tiesības pieņemt lēmumu par piekrišanu ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikšanos no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes ir pacienta 

 

  • laulātajam, 

 

ja nav laulātā, tad  pilngadīgam un rīcībspējīgam 2) tuvākajam radiniekam      šādā secībā: 

pacienta bērniem, 

pacienta vecākiem, 

pacienta brālim vai māsai, 

pacienta vecvecākiem, 

pacienta mazbērniem.

(2) Pacienta laulātais, tuvākais radinieks vai pacienta pilnvarotā persona, kā arī pacienta likumiskais pārstāvis, ja pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā (turpmāk — persona, kas pārstāv pacientu), pieņemot lēmumu par ārstniecību vai atteikšanos no tās, ievēro pacienta iepriekš izteikto gribu attiecībā uz ārstniecību.

(3) Ja pacienta tuvākie radinieki, kuriem ir vienādas tiesības pieņemt lēmumu pacienta vietā, nevar vienoties par piekrišanu ārstniecībai, tad lēmumu par ārstniecību, kura vislabvēlīgāk ietekmētu pacienta veselības stāvokli, pieņem ārstu konsilijs. 

No likuma 7.panta regulējuma secināms, ka lēmumu par piekrišanu vai atteikšanos no seniora ārstēšanas viņa vietā var pieņemt: 

1) laulātais

2) tuvākais (-ie) radinieks

3) pilnvarotā persona 

4) aizbildnis vai aizgādnis, ja tāds iecelts ar bāriņtiesas lēmumu,

5) ārstu konsilijs. 

Visām šīm personām lēmuma pieņemšanas brīdī būtu jāievēro pacienta iepriekš izteiktā griba. Tieši šī nosacījuma ievērošana  ir vissarežģītākā, ja skatāmies no seniora interešu viedokļa, jo pacienta iepriekš izteikto gribu var zināt tikai persona, kas dzīvo kopā ar senioru, vai persona, kurai seniors uzticas. Likuma 7.pantā uzskaitītās personas tādas var būt un var arī nebūt, jo gan ar laulāto, gan tuvākajiem radiniekiem attiecības var pastāvēt tikai juridiski, bet ne faktiski.  

 

Tādejādi no pašreizējā regulējuma viedokļa seniors var atteikties no ārstēšanas tikmēr, kamēr ir rīcībspējīgs, bet nonākot situācijā, kad lēmumu pieņemt nespēj, (ja nav noformēts nākotnes pilnvarojums saskaņā ar Civillikuma 2317.1 pantu Ar nākotnes pilnvarojumu pilnvarotājs uzdod pilnvarniekam pārzināt viņa lietas gadījumā, ja pilnvarotājs veselības traucējumu vai arī citu iemeslu vai apstākļu dēļ nespēs saprast savas darbības nozīmi un nespēs vadīt savu darbību.) seniora autonomija netiek ņemta vērā un ārstniecības persona veic neatliekamos pasākumus, tai skaitā atdzīvināšanas pasākumus un pieslēgšanu dzīvības uzturēšanas iekārtām, kas ne vienmēr ir saskaņā ar seniora gribu. 

 

Saskaņā ar Konvencijas par cilvēktiesībām un biomedicīnu 9.pantu ir noteikts, ka „Ja medicīniskās darbības laikā pacients nav spējīgs paust savu gribu, jāņem vērā viņa iepriekš paustā griba attiecībā uz šo medicīnisko darbību”.  Jau minējām, ka seniora, kuram ir liela dzīves pieredze, lēmums ir gribas akts, kas uzskatāms par izdarītas izvēles rezultātu, tad jāpieņem, ka izvēle piekrist vai atteikties no ārstēšanas balstās uz informāciju, zināšanām, nepieciešamību, daudziem motīviem, argumentiem, pieņēmumiem, pašsajūtu. Personām, kuras ir tiesīgas izlemt seniora vietā, ir cita dzīves pieredze un citas vajadzības, kas pamato attiecīga lēmuma pieņemšanu. Tāpēc īpaši būtiski ir zināt seniora gribu attiecībā uz piekrišanu vai atteikšanos no ārstēšanas.

Medicīnas tiesību speciālisti ir atzinuši, ka Latvijas normatīvajos aktos pacienta iepriekš izteiktā griba tiek regulēta nepietiekami. Tāpēc ņemot vērā šī institūta nozīmīgumu, ir nepieciešams izstrādāt detalizētus pacienta iepriekš izteiktās gribas principus, atbilstoši Latvijas tiesību sistēmai un ieviest tos normatīvajā regulējumā. 

Šobrīd Latvijā nav vienota mehānisma, kā vispārīgi rakstveidā juridiski saistoši noformēt pacienta gribu attiecībā uz gadījumiem, kad pacients nebūs spējīgs lemt par savu aprūpi (izņemot nākotnes pilnvarojumu, kura noformēšana un spēkā stāšanās ir diezgan sarežģīta un senioram neizprotama). Latvijā nav ieviests iepriekš doto norādījumu institūts, kas praksē izpaužas tādejādi, ka seniori šādu gribas izteikumu dokumentē pašrocīgi nosaucot to par testamentu (tas stājas spēkā pēc personas nāves), par atteikumu no atdzīvināšanas, par nepiekrišanu ārstēšanai u.c.  Kas liecina par to, ka seniori neuzticas tam, ka personas, kuras ir tiesīgas lemt par seniora ārstēšanu, rīkosies saskaņā ar seniora gribu. 

 

Lai nodrošinātu personas autonomijas principa ievērošanu un nodrošinātu personai juridiski saistošā veidā reģistrēt savu gribu attiecībā uz gadījumiem, kad persona nav spējīga lemt par savu aprūpi ir nepieciešams papildināt Likumu ar precīzu regulējumu. Ar šo regulējumu nosakāms kā persona var reģistrēt savu iepriekš izteiktu gribu jeb pacienta rīkojumu, un kādos gadījumos šis reģistrētais pacienta rīkojums ir saistošs ārstniecības personālam.  

 

„LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”  piekrīt Likumprojekta 2.punktam, kurā ieteikts papildināt Likuma 6.pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā: 

„1) Pacientam ir tiesības atteikties no atdzīvināšanas ārstniecības metodēm vai dzīvību uzturošās ārstniecības (informētais atteikums), ja pacienta nāve nav novēršama vai ja slimība, vecums, negadījums var radīt pacientam tādus veselības traucējumus, kuru dēļ pacients nespēc patstāvīgi par sevi garīgi vai fiziski rūpēties. 

2) Pacientam ir tiesības jebkurā laikā izteikt rīkojumu (informētais atteikums) kā arī to izmainīt, reģistrējot rīkojumu un tā izmaiņas vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā. 

3) Pacienta rīkojums (informētais atteikums) ir saistošs arī tajā gadījumā, ja pacients sava veselības stāvokļa vai vecuma dēļ pats nespēj pieņemt lēmumu par informēto piekrišanu un minētais rīkojums (informētais atteikums) ir nosacīts ar gadījuma iestāšanos, kuram tas tika izteikts.”

 

Likuma 6.panta 7.daļas regulējums paredz, ka gadījumos Ja pacients pilnvarojis citu personu (pacienta pilnvarotā persona) viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju saskaņā ar Likuma 4.pantā noteikto, pacients informē ārstniecības iestādi par šādu pilnvarojumu.” 

No šī regulējuma izriet, ka pacients var pilnvarot citu personu ne tikai pārstāvēt viņa intereses ārstniecības procesā, bet arī pieņemt lēmumu viņa vietā, kaut arī viņš ir rīcībspējīgs.  Regulējums nonorāda kā noformējama šāda pilnvara. Civillikums pieļauj gan mutisku, gan rakstisku pilnvarojuma došanu, neprasot notariālā akta formu. Tomēr prakse rāda, ka saskaroties ar nepieciešamību pārstāvēt pacienta intereses, ārstniecības iestādes prasa notariāli apliecinātu pilnvaru. Pie kam, pašlaik pilnvaras formai tiek piešķirta lielāka nozīme nekā tās saturam, jo ne vienmēr pacients dodot uzdevumu pilnvarotajai personai pārstāvēt viņa intereses ārstniecības iestādē, ir devis uzdevumu šai personai pieņemt lēmumu par informēto piekrišanu un cietiem ārstniecības aspektiem. 

 

Likuma komentāros norādīts, ka Likuma 6.panta 7.daļas regulējums neizvirza prasību, ka pacienta pilnvarotā persona būs tiesīga rīkoties pacienta vietā tikai tad, kad pacients pats vairs nespēs pieņemt lēmumu par ārstniecību (tas ir nākotnes pilnvarojuma uzdevums). Pieņemams, ka atbilstoši pilnvaras saturam, pilnvarotā persona var sākt pārstāvēt pacientu ar pilnvaras izdošanas brīdi, arī pieņemot lēmumus pacienta vietā saistībā ar viņa ārstēšanu. Tomēr jāņem vērā, ka informētās piekrišanas došana vai atteikums no ārstēšanas ir ir personas personiskās tiesības, kuras var realizēt tikai pati persona. 

Tādejādi situācijās, kad pacients pats ir spējīgs pieņemt lēmumu un arī pacienta pilnvarotajai personai ir piešķirtas tiesības pārstāvēt pacienta intereses, jo pats pacients viņai tādas tiesības ir devis, problēmas rodas ārstniecības personai, kurai ir jāpārliecinās par pacienta patieso gribu un jāfiksē pilnvarotās personas lēmumi, lai nesekotu pārmetumi par no pacienta radiniekiem par to, ka nav saņemta paša pacienta informētā piekrišana vai atteikums.      

  

„LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”  piekrīt Likumprojekta iesniedzējiem, ka lai novērstu neskaidrās situācijas gadījumos, kad pacients ir rīcībspējīgs un spēj pats izteikt piekrišanu vai atteikties no ārstniecības, bet tajā pat laikā pacients ir informējis ārstniecības iestādi (veselības informācijas sistēmā ir reģistrēta pilnvarotā persona) par pilnvaroto personu, nepieciešams precizēt Likuma 7.pantu, nosakot, ka reģistrējot informāciju par pacienta pilnvaroto personu, nepieciešams norādīt pilnvarotās personas pilnvaru apjomu un pilnvarojuma spēkā stāšanos attiecībā uz lēmumu pieņemšanu par piekrišanu vai atteikumu ārstēšanai.  

 

Kaut arī viens no iemesliem Likumprojekta izstrādāšanā ir bijis 2020. gada 12. novembra Satversmes tiesas spriedums lietā Nr. 2019-33-01, tomēr pašreizējais Likumprojekta tvērums savu pienesumu Satversmes tiesas spriedumā paustajam pilnībā nedod, ja netiek atrisināts jautājums par Likuma 7.panta 1.daļu. Šis aspekts ir būtisks arī senioriem.  Ja netiek grozīts līdzšinējais regulējums par to, kādā secībā seniora vietā lēmumu par viņa ārstēšanu var pieņemt likuma 7.panta 1.daļā minētās personas, tad seniora griba attiecībā uz  piekrišanu vai atteikšanos no ārstēšanas netiek īstenota. 

„LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”  uzskata, ka gadījumā, ja seniors ir pilnvarojis kādu personu viņa vietā piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes, kā arī saņemt informāciju, pārstāvēt viņa intereses ārstniecības iestādē, tad tieši šai personai būtu pirmā prioritāte lemt seniora vietā, nevis laulātajam vai tuvākajam radiniekam. Tikai gadījumos, ja nav šāda pilnvarojuma darbojas Likuma 7.panta 1.daļas noteiktā kārtība.  

Minētais uzskats pamatojams ar to, ka dažādu iemeslu dēļ seniori dzīvo kopā vienā mājsaimniecībā un rūpējas viens par otru, ko nedara viņu juridiskie laulātie vai tuvākie radinieki. Tāpēc norādot savu dzīvesbiedru (partneri) par pilnvaroto personu un uzticot viņam pieņemt lēmumu, kas saistīts ar gribas paušanu, seniors paļaujas uz to, ka viņa griba tiks īstenota. Šāda skaidrība ir nepieciešama arī ārstniecības personālam.  



Sabiedrības integrācijas fonda 

Programmā „NVO fonds”

 

Projekts tiek īstenots no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021.gada 20. novembrim.

Finansējuma līgums SIF Nr. 2021.LV/NVOF/MIC/059

Pasākumu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Lai seniori attālināti varētu apgūt tiešsaistes prasmes attālinātai saziņai Zoom platformā, biedrība “Latvijas Senioru kopienu apvienība” izstrādinājusi video materiālu, kurā soli pa solim stāstīts, kā instalēt Zoom programmu savā ierīcē, kādas ir šīs programmas sniegtās iespējas, kā pārliecināties vai, izmantojot Zoom platformu, darbojas ierīces audio un video iestatījumi, kā arī citas attālinātu sapulču rīkošanai nepieciešamas prasmes.

Video pamācība tapusi projekta “Latvijas seniors - aktīvs, zinošs un atvērtas sadarbībai” ietvaros.

 

Projekts tiek īstenots no 2021.gada 1.janvāra līdz 2021.gada 20.novembrim.

 

Pasākumu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

 

Valdes sēde notika Rīgā, Klostera ielā 5 , biedrības „ Svētās Ģimenes māja” telpās.

         Uz valdes sēdi bija ieradušies  Astrīda Babāne, , Inese Švekle, Lilita Kalnāja un Liesma Neipreisa. Astrīda Bētere piedalījās attālināti.

 

        Valdes sēdes dienaskārtību :

  1. Biedrības 2020. gada Gada pārskata apstiprināšana.
  2. Revidenta ziņojums.
  3. Plānotie un uzsāktie pasākumi 2021. gadā.
  4. Par ziedotāju atbalstu.
  5. Dažādi 

Valdes sēdi vadītāja Astrīda Babāne, protokolēja  Lilita Kalnāja.

 

Par 2020. gadā paveikto ziņoja Astrīda Babāne. Visiem valdes locekļiem tika iepriekš iesniegts Gada pārskats – Ieņēmumu un izdevumu pārskats un Ziedojumu pārskats, Ziedojumu izlietojumu detalizēta atskaite.

Valde secināja, ka pārskata gads bijis sekmīgs un veiksmīgi pildīti statūtos noteiktie biedrības uzdevumi.

Revidenta ziņojumā tika norādīts, ka Gada pārskats atbilsts LR likumdošanā noteiktajām normām un parāda finanšu patieso stāvokli. Tas iesniedzams VID elektroniskajā datu sistēmā.

Valde apstiprināja 2020. gada pārskatu.

 

Par 2021.gadā plānotajiem un uzsāktajiem projektu pasākumiem ziņoja Lilita Kalnāja. Īstenoja Sabiedrības integrācijas fonda un Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta atbalstītos projektus. Visi projektu pasākumi ir atspoguļoti mūsu mājas lapas sadaļās. Turpinās pasākumi attālināti un gaidām atļauju, kad varēsim tikties atkal klātienē. Turpināt visus pasākumus vasarā esam gatavi.

Paredzami 2021. gadā vairāki izglītības un sadraudzības klātienes, arī izbraukuma pasākumi.

 

Astrīda Babāne informēja par sekmīgo sadarbību ar biedrības atbalstīju AS „DelfinGroup”( Banknote), kurš ziedo finansējumu mūsu pasākumiem, kas atļauj īstenot sabiedriskā labuma jomas darbības un  palīdzēt senioriem reģionos. Esam varējuši atbalstīt atbalstīt seniorus Dobelē un  Mazsalacā. 

Turpināsim sadarbību ar reģionu novadu Sociālajiem dienestiem, veselības centriem, biedrībām un to dienas centriem.

 

Valdes sēde notika ievērojot valstī noteikto vakcinēto personu pulcēšanās noteikumus.

Valdes sēdes dalībnieces:

 no kreisās puses Liesma Neipreisa, Astrīda Babāne, Lilita Kalnāja un Inese Švekle.

Biedrība “Latvijas Senioru kopienu apvienība” (LSKA) konstatējusi, ka daudziem senioriem trūkst izpratnes par iespējām izmantot savu nekustamo īpašumu sev nepieciešamo uzturlīdzekļu nodrošināšanā. Tādēļ  LSKA projekta “Latvijas seniors - aktīvs, zinošs un atvērts sadarbībai” izstrādājusi ieteikumus uztura līguma noslēgšanai, kā arī skaidrojumus, kas jāņem vērā, lai seniori netiktu apkrāpti un saņemtu gaidīto.

 

Ja senioram pieder nekustamais īpašums, bet nav tuvinieku, kuri par viņu parūpētos, iespējams noslēgt uztura līgumu. Senioram piederošais nekustamais īpašums nonāk uztura devēja īpašumā, bet vecais cilvēks par to saņem sev nepieciešamo aprūpi. Uztura līgums ir aktuāls gan veciem un vientuļiem cilvēkiem, kuriem nav tuvinieku, gan arī senioriem, kuriem tuvinieki ir, bet nepieciešamo aprūpi nesniedz. Tāpat šādu līgumu var noslēgt arī vecāku un bērnu starpā.

LSKA valdes priekšsēdētāja Astrīda Babāne stāsta, ka projekta ietvaros biedrībā pēc palīdzības vērsās seniore, kura vēlējās noslēgt uztura līgumu, jo viņai pieder nekustamais īpašums, bet nav tuvinieku, kas viņu aprūpētu ikdienā, toties ir labi kaimiņi. “Sniedzot konsultācijas konkrētajai seniorei un izvērtējot ar uztura līgumiem saistīto situāciju kopumā, LSKA konstatēja, ka daudziem senioriem trūkst izpratnes gan par to, kādas ir viņu tiesības pēc šāda līguma noslēgšanas, gan cik detalizēti tajā jāatrunā uztura devēja pienākumi,” norāda LSKA valdes priekšsēdētāja.

LSKA ieskatā nepieciešamība slēgt uztura līgumu atklāj virkni sociālu problēmu, ar kurām ikdienā saskaras daudzi vecāka gadagājuma ļaudis. To pamatā ir paaudžu savstarpējās attiecības ģimenē, dažādā izpratne par mantiskajiem labumiem, kā arī vientulība un atstumtība.  Astrīda Babāne uzsver, ka ir ļoti būtiski senioriem skaidrot nepieciešamību slēgt tāda veida darījumu kā uztura līgums pie notāra, skrupulozi atrunājot visas abu līgumslēdzēju pušu saistības pēc līguma noslēgšanas.

Arī projekta īstenošanā iesaistītā juridisko zinātņu maģistre Barba Girgensone uzsver, ka uztura līgums ir vienošanās, kurā īpaši svarīgi fiksēt visus iespējamos aspektus un abu pušu gribu. “Liela kļūda var būt izvēle sastādīt šādu līgumu bez profesionālas konsultācijas pie notāra. Zvērināts notārs, gatavojot šādu līgumu, vispirms noskaidros gan uztura ņēmēja, gan uztura devēja gribu un vajadzības, kā arī, visiem klāt esot, izskaidros abu pušu tiesības, iespējas un pienākumus. Jāņem vērā, ka pēc līguma noslēgšanas uztura līgums tiek nostiprināts zemesgrāmatā, un tas, savukārt, nozīmē, nekustamais īpašums ir mainījis īpašnieku - par to kļūst uztura devējs,” skaidro juriste.

LSKA vērš uzmanību uz to, ka nereti ir gadījumi, kad uztura līgumā tiek norādīta tikai naudas summa, kuras apmērā uzturs tiek dots, bet netiek precīzi definēts, kas tajā ietilpst. Tas savukārt var agri vai vēlu novest pie nesaskaņām starp iesaistītajām pusēm. Visbiežāk problēmas rodas, ja seniors - uztura ņēmējas vēlas līdztekus materiālām vērtībām saņemt arī uzmanību un emocionālu siltumu, taču uztura devējam pievērst pienācīgu uzmanību šīm vecā cilvēka vajadzībām nav ne laika, ne iespējas un nereti arī vēlēšanās. Lai no šādas situācijas izvairītos, Barba Girgensone iesaka jau sākotnēji vienoties par visām abu pušu vēlmēm un iespējām, tostarp izrunāt arī tādas lietas un nianses, kas juridiskā dokumentā nav aprakstāmas.

Juriste vērš uzmanību arī uz to, ka cilvēkam, kurš iecerējis atdot savu īpašumu apmaiņā pret uzturu, noslēdzot ar svešu personu uztura līgumu, nopietni jāizvērtē savas attiecības ar ģimenes locekļiem, ja tādi ir, jo gadījumā, ja tās pēkšņi uzlabotos un viņi sāktu izrādīt savas rūpes, mantojuma tiesības uz īpašumu tiem būtu liegtas. “Uztura līgumu nevar apstrīdēt tāpēc, ka uztura ņēmējs pēkšņi salīdzis mieru ar saviem bērniem un nolēmis, ka īpašumam pēc viņa nāves tomēr vajadzētu pāriet viņiem. Īpašums jau ir ārpus mantojuma un vairs nepieder uztura ņēmējam. Apstrīdēt uztura līgumu var tikai tad, ja ir dibināti iemesli, pierādot, ka uztura devējs nav pildījis līguma noteikumus,” saka Barba Girgensone.

Parasti nekustamais īpašums, kas pēc uztura līguma noslēgšanas nonāk uztura devēja īpašumā, ir seniora dzīvesvieta, un, lai izvairītos no iespējamiem nepatīkamiem pārsteigumiem, ir svarīgi to kā nosacījumu ietvert arī uztura līgumā, kā arī paredzēt, ka uztura devējs bez uztura ņēmēja rakstiskas piekrišanas nav tiesīgs nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, ieķīlāt vai kā citādi apgrūtināt ar lietu tiesībām. Turklāt šie divi nosacījumi obligāti jānostiprina zemesgrāmatā, lai būtu saistoši trešajām personām. Pretējā gadījumā var rasties situācija, ka māja, piemēram, tiek ieķīlāta bankā, par to saņemtais kredīts maksāts netiek, māju atsavina, un seniors praktiski paliek uz ielas. Šādā situācijā saņemamā uzturnauda diezin vai ļaus senioram nodrošināt pieņemamus dzīves apstākļus. 

Taču katrai medaļai ir divas puses, un, kā norāda Barba Girgensone, arī uztura devējam ir būtiski maksimāli precīzi noskaidrot uztura ņēmēja faktisko materiālo situāciju. “Pirms uztura līgumu noslēgšanas ir svarīgi noskaidrot, vai un kādas parādsaistības ir uztura ņēmējam. Tas nepieciešams tādēļ, ka kreditors savus prasījumus pret saistībām, kas uztura ņēmējam radušās pirms uztura līguma noslēgšanas, var vērst pret nekustamo īpašumu, kas pēc līguma noslēgšanas pieder uztura devējam. Arguments, ka uztura devējs par šādām saistībām neko nav zinājis, nepalīdzēs.” Tāpat pieņemot lēmumu par uztura devēja pienākumu uzņemšanos, ieteicams to sākumā izrunāt ģimenes lokā un izvērtēt visus iespējamos scenārijus, jo uztura līgums beidzas vien ar uztura ņēmēja nāvi. “Uztura devējam aizejot no dzīves, pienākums turpināt uztura došanu pāriet uz viņa mantiniekiem, kuri pieteikušies uz atstāto mantojumu. Ja mantinieki nevēlas turpināt pienākumus, ko paredz aizgājušā tuvinieka noslēgtais uztura līgums, viņiem ir jāatsakās no pilnīgi visa mantojuma,” skaidro Barba Girgensone.  

 

Tāpat jāņem vērā, ka seniors, kuram ir noslēgts uztura līgums, nevar pretendēt uz trūcīgas personas statusu arī tad, ja citādi šim statusam atbilst.

“Uztura līgums ir augsta riska darījums, kas satur daudz nezināmo. Piemēram, neviens nevar pateikt, cik ilgs mūžs vēl gaidāms aprūpējamam senioram, nav zināms, vai cilvēks nesaslims ar kādu slimību, kuras ārstēšanai nepieciešamie līdzekļi var ievērojami pārsniegt uztura līgumā noteikto summu. Tāpat iespējams, ka cilvēks, kurš uzņēmies rūpes par otru, kādu iepriekš neparedzamu apstākļu dēļ tās vairs nevar turpināt. Ņemot to visu vērā, LSKA iesaka senioriem un potenciālajiem uztura devējiem sākotnēji ļoti rūpīgi izrunāt visas nianses, savukārt pašu līgumu slēgt notariālā akta formā,” uzsver LSKA valdes priekšsēdētāja Astrīda Babāne.

 

Projekts “Latvijas seniors - aktīvs, zinošs un atvērts sadarbībai”  tiek īstenots no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021.gada 20. novembrim.

Pasākumu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Lai nodrošinātu efektīvu sabiedrisko organizāciju un valsts pārvaldes institūciju sadarbību pensionāru problēmu identifikācijā, izvērtēšanā un to risinājumu piedāvājumu izstrādē darbojas

 Senioru lietu padome.

 

Labklājības ministrijas Senioru lietu padomi vada ministrs. 

Padomes locekļi ir valsts iestāžu pārstāvji no Labklājības, Veselības un Kultūras ministrijām un Pārresoru koordinācijas centra. Komisijas loceklis ir arī Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis.

Pensionāru intereses aizstāv padomes locekļi no biedrībām „Latvijas Pensionāru Federācija”, „Rīgas aktīvo senioru alianse” un „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”.

Biedrības „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”  Senioru lietu padomes locekļi ir biedrības valdes priekšsēdētāja Astrīda Babāne, valdes locekle Lilita Kalnāja un juriste Barba Girgensone

26.maijā tikām aicināti uz Senioru lietu padomes attālināto tikšanos, kuru vadīja ministre Ramona Petraviča.

Padomē tika izskatīti šādi jautājumi:

1) pensiju indeksācija 2021.-2022.gadā;

2) priekšlikumi par piemaksas pie pensijas par apdrošināšanas stāžu līdz 1995.gada 31.decembrim saņēmēju loka paplašināšanu;

3) minimālo pensiju aprēķināšanas un finansēšanas turpmākā attīstība;

4) citi Senioru lietu padomes dalībnieku interesējošie 

 

Labklājības ministrijas Sociālās apdrošināšanas departamenta vecākā eksperte Dace Trušinska tikšanās dalībniekus iepazīstināja ar labi un pārskatāmi sagatavotu pensiju aprēķinu un budžetā pieprasījumu prezentāciju. To arī lūdzām nodot mūsu biedrībai, ko apspriedīsim tuvākajā valdes sēdē 28. maijā.

Par paredzamajām izmaiņām un turpmākajiem atbalstiem pensionāriem savu redzējumu sniedza biedrības „Latvijas Pensionāru Federācija” priekšsēdētāja Aija Barča. Izteicām savu skatījumu un piekritām A.Barčas vērtējumam.



Mūsu biedrība ierosināja iekļaut 26.maija Senioru lietu padomes darba kārtībā jautājumu par termina "seniors" definējuma noteikšanu MK noteikumos. 
Mg.iur. Barba Girgensone LSKA juriste, andragogs, Banku augstskolas un RISEBA lektore sagatavoja kopā ar biedrības vadību iesniegumu un pamatojumu šim jautājumam.

Senioru lietu padomē notika diskusija par šo jautājumu, kur mūsu juriste Barba Girgensone visiem paskaidroja nepieciešamību pieņemt definējumu.

Labklājības ministrijas Sociālās apdrošināšanas departamenta vecākā eksperte Daiga Kudiņa bija sagatavojusi un sniedza mums plašu apskatu par šī definējuma pielietojuma iespējām mūsu valstī un citās ES valstīs. 

Uzsākām diskusiju, kuru turpināsim sadarbojoties ar ministriju.

 

Pievienojam mūsu iesniegumu: 

 

2021.gada 19.maijā  Nr.02/ 10-21

 

                                                       Latvijas Republikas 

Labklājības ministrijai  

                                                       Skolas iela 28, Rīga, LV-1331

Par senioru interešu aizstāvību

 

           Latvijas Senioru kopienu apvienība SIF mikro projekta „Aktīvs seniors Latvijā” ietvaros veikusi pētījumu par vairākām identificētām problēmām, kas skar senioru mantiskās un nemantiskās intereses.

          Uzskatot, ka LR Saeimas Sociālo un darba lietu komisijai šis pētījums varētu kalpot par informatīvo materiālu, risinot ar senioru problēmām saistītos jautājumus, ierosinot papildinājumus un grozījumus vairākos normatīvajos aktos, kas tieši skar senioru intereses, šo pētījumu 2020.gada 1.oktobrī  klātienē iesniedzām komisijas priekšsēdētājam Skrides kungam.

         Esam kopsavilkumu no Saeimā iesniegtā pētījuma pārskata nosūtījuši Labklājības ministrijai. Tā kā šajā kopsavilkumā skartā problemātika ir aktuāla arī pašlaik, tad vēlamies iekļaut 26.maijā paredzētās Senioru lietu padomes attālinātās tikšanās darba kārtībā jautājumu par „senioru” vecuma definējumu.  

Pamatojums: Dažādos sociāli ekonomiskās un labklājības politikas plānošanas dokumentos, ir ietverts termins „seniors”. Savukārt normatīvajos aktos (likumos, MK noteikumos) šis termins netiek lietots. Atbilstoši normatīvā akta mērķim attiecīgā normatīvā akta regulējums tiek attiecināts uz: pensionāru, darba meklētāju, trūcīgu personu, maznodrošinātu personu, vientuļo pensionāru, vecāka gada gājuma nodarbināto, gados vecāku nodarbinātu personu u.c. 

Tas nozīmē, ka Latvijā (arī citās ES valstīs) normatīvajos aktos senioru grupas robežas un pārejas vecums nav noteikts, kā arī nav noteikts vecums, kuru var definēt kā “seniora vecumu”. 

Centrālās statistikas pārvalde par demogrāfiskās novecošanas sākumpunktu uzskata vecumu – 60 gadi un vairāk. Ja šīs grupas īpatsvars ir 12%, salīdzinot ar kopējo iedzīvotāju skaitu, tad valsts tiek uzskatīta par demogrāfiski novecojušu. 

Savukārt attiecībā uz nodarbinātības jautājumiem, dažādiem nodokļu un/vai maksājumu atvieglojumiem, kā galvenais kritērijs tiek piemērots pensijas vecums (pieņemot, ka tas ir 65 gadi), kaut dažām amatu kategorijām pensijas vecums ir mazāks, kā arī atšķirīgs pensijas vecums ir personām, kas saņem citas valsts pensiju, vai arī kā kritērijs noteikts 50 gadu vecums.

Dažādi dienesti vai pakalpojumu sniedzēji, kas piešķir atlaides par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, par senioru vecumu definē 55 gadus.

Senioru interešu aizstāvības kontekstā būtiski ir noteikt senioru vecuma definējumu, kas pēc LSKA veiktās analīzes nosakāms kā 55 gadi. Šis definējums būtu iekļaujams 2018.gada 27.martā izdotajos Ministru kabineta noteikumos Nr. 173 „Noteikumi par sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām un sociālā uzņēmuma statusa piešķiršanas, reģistrēšanas un uzraudzības kārtību”.

 

Ar cieņu

Biedrības „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”

Valdes priekšsēdētāja                                       Astrīda Babāne


Juriste Barba Girgensone

Service by Chukmasoff