Biedrības „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”

struktūrvienība „Senioru Saeima”

 

Ar gandarījumu jākonstatē, ka 31.oktobrī plkst. 13:00,  ir notikusi Latvijas Senioru kopienu apvienības pārstāvju Barba Girgensones un Lilitas Kalnājas tikšanās ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministri Ingu Bērziņu. 

Šī tikšanās noritēja labvēlīgā gaisotnē, jo seniori saklausīja izpratni un atbalstu no ministres un skaidrojumu situācijas attīstībai nākotnē. 



Galvenais tikšanās iemesls bija Trešās paaudzes universitātes ieviešanas projekts.  Šādas universitātes (University of the third age jeb U3A) ievērojami mazina sabiedrības novecošanās negatīvās sekas, tai skaitā sekmē senioru veselības nostiprināšanos, viņu iesaisti aktīvā sociālā dzīvē, kā arī ilgāku iekļaušanos darba tirgū. Iesaistoties U3A tīkla attīstīšanā Latvijā, politiķiem, kā arī ar senioru jautājumu risināšanu saistītām valsts un pašvaldību institūcijām, ir iespēja īstenot vienu no veselīgas novecošanās stratēģijas atslēgas punktiem un nodrošināt gados vecākiem cilvēkiem neformālās izglītības iespējas, tā palīdzot realizēt viņu potenciālu un ilgāk saglabāt patstāvīgu un veselīgāku dzīvi. 

 

Tikšanās laikā tika diskutēts pa reģionos esošo un topošo Klientu apkalpošanas centru kapacitāti un funkcijām, kā arī par senioru digitālo prasmju pilnveidošanas iespējām. LSKA iepazīstināja ministri ar savas darbības laikā sasniegtajiem rezultātiem dažādu sociālo jautājumu aktualizēšanā un problēmsituāciju risinājumu piedāvāšanā. 

Tika norādīts, ka U3A neveidojas tukšā vietā, jo vairākos reģionos jau darbojas senioru skoliņas, kuru aktivitētes ir labs pamats plašākai senioru izglītošanas programmas uzsākšanai sadarbojoties ar darba devējiem, izmantojot sociālās ekonomikas aktualitāti, kur liela loma varētu būt sociālajiem uzņēmumiem un biedrībām, kā arī “Sudraba ekonomikas” pētījumus Baltijas jūras reģiona valstīs. 

 

Kārtējo reizi tiek aktualizēts jautājums par vienotas izpratnes veidošanu valstī par seniora vecumu, kas LSKA ieskatā ir 55+ gadi, jo tas iekļauj arī personas pirmspensijas vecumā, kuras visvairāk saskaras ar diskrimināciju darba tirgū, tāpēc īpaši interesējas par jaunu prasmju apgūšanu.  

 

Kā pozitīvs piemērs tika apspriesta senioru iesaiste kvalifikācijas iegūšanā attiecībā uz nekustamā īpašuma pārvaldīšanu, lai īstenotu savas dzīvojamās mājas pārvaldīšanu, uzlabojot energoefektivitāti, sakārtojot iekšpagalmus, veidojot biedrības. 

 

Sarunas laikā tika aktualizēts jautājums par dažādu resoru sadarbības nepieciešamību senioru problēmu risināšanā. Ministre norādīja, ka šajā sakarā vadošā loma ir piešķirta Labklājības ministrijai, bet specifiskos jautājumus, kas saistīti ar valsts pārvaldes digitalizāciju un reģionālo attīstību risina VARAM, kas labprāt atbalstīs senioru iniciatīvu par U3A. 





„Senioru Saeimu” projektā „Sadarbībā atbalstam” atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Programma “NVO fonds”

Projekts tiek īstenots no 01.04.2023. līdz 31.10.2024.

Projekta īstenošanas līgums Nr. 2023.LV/NVOF/MAC/103/49

                                    

 

Pasākumu atbalsta Labklājības ministrija.

Projekta pasākumi tiek īstenoti no 2024. gada 5. februāra līdz 31.decembrimPasākumu finansējuma līgums Nr. LM2024/21-26/5

 

Biedrības „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”

struktūrvienība „Senioru Saeima”

 

8.novembrī notika Tieslietu ministrijas organizētā starptautiska konference “20 gadi ES sinerģija kopējā tiesību telpā”. Konferences mērķis - paplašināt izpratni par ES pamattiesību un brīvību nozīmi un pārrunāt izaicinājumus un attīstības perspektīvas, kurās Latvija ieņem aktīvu lomu. 

 

“Latvija jau 20 gadus ir pilntiesīga ES dalībvalsts, baudot ES piedāvātās brīvības, drošības un tiesiskuma telpas priekšrocības. Dalība ES caurvij daudzas mūsu ikdienas dzīves jomas, efektīvi aizsargājot un garantējot mūsu iedzīvotāju tiesības uz cilvēka cieņu, privātumu, vārda brīvību, vienlīdzību neatkarīgi no dzimuma, rases vai etniskās piederības, kā arī taisnīgu tiesu un sociālās tiesības, tostarp tiesības uz izglītību, veselības aprūpi un godīgiem darba apstākļiem. Vienlaikus, globālajiem izaicinājumiem pieaugot, arvien aktuālāks paliek jautājums par demokrātijas pašaizsardzības pienākumu pret mūsu sabiedrību, lai nepieļautu, ka demokrātijas sniegtās iespējas tiek izmantotas pret pašas demokrātijas pastāvēšanu. Tādēļ arī turpmāk tikpat aktuāli būs meklēt dažādus risinājumus, lai nodrošinātu gan valsts drošības stiprināšanu, gan katra indivīda pamattiesību ievērošanu,” konferencē teica tieslietu ministre Inese Lībiņa-Egnere. 

 

Konferences programmā bija iekļauti trīs tematiskie virzieni.

Pirmā sadaļa - veltīta ES brīvībām un pamattiesībām, īpašu uzmanību pievēršot migrācijas jautājumiem un pamattiesībām krimināltiesību jomā.

Otrā sadaļa – veltīta ES pamattiesību nākotnei gan vides, gan mākslīgā intelekta, gan sociālantropoloģijas jautājumos, aplūkojot iespējamos attīstības virzienus.

Trešā daļa – veltīta ES Pamattiesību hartas nozīmei ES fondu finansētajos projektos, uzsverot horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesības” ievērošanu tajos.

 

ES Pamattiesību harta ir juridiski saistošs dokuments visām ES dalībvalstīm kopš 2009. gada, nodrošinot visaptverošu cilvēktiesību aizsardzību un nostiprinot cieņu, brīvību, vienlīdzību un solidaritāti. 

ES Pamattiesību hartā iekļauto pamattiesību īstenošana nav tikai teorētiska, jo ar pamattiesību ievērošanu ikdienas dzīvē sastopas ikviens ES pilsonis. ES Pamattiesību harta ietver tādas visām dalībvalstīm kopīgas vērtības kā vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana. Šīs vērtības to attīstības gaitā izveidoja horizontālo principu. 

Sevišķu uzmanību pamattiesībām mākslīgā intelekta laikmetā pievērsa Pēteris Zilgalvis, Vispārējās tiesas tiesnesis: “Gan mākslīgā intelekta, gan klimata pārmaiņu apdraudējumu risināšanai ir nepieciešams līdzsvarot tehnoloģisko progresu un nodrošināt ilgtspējīgu attīstību, vienlaikus aizsargājot cilvēktiesības, izmantojot regulējumu, ētiskās vadlīnijas un ciešu starptautisko sadarbību.” Šeit lieti noder horizontālais princips.

 

Horizontālā principa mērķis ir novērst nevienlīdzību starp sievietēm un vīriešiem jebkurā jomā, veicināt iekļaušanu un nediskrimināciju rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās orientācijas dēļ. Ņemot vērā šo principu, no ES fondiem būtu jāatbalsta tikai tādas darbības, kas mazina segregāciju vai atstumtību, un, finansējot infrastruktūru, būtu jānodrošina pieejamība personām ar invaliditāti.  

 

Šodien šis princips ir klātesošs ikvienā ES fondu atbalsta jomā, tādējādi sniedzot praktisku ieguvumu sabiedrībai. Īstenojot horizontālā principa mērķus, īpaši tiek ņemta vērā nepieciešamība nodrošināt dzimumu līdztiesību, piekļuves iespējas personām ar invaliditāti, tostarp informācijas un komunikācijas tehnoloģiju ziņā, veicināt pāreju no dzīves ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā uz dzīvi ģimenē un kopienā, kā arī veicināt iekļaušanu un nediskrimināciju rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās orientācijas dēļ.  Vienlaikus horizontālā principa īstenošanas gaitā dalībvalstis sastopas ar dažādiem izaicinājumiem, kuru risinājumus var palīdzēt rast dalībvalstu labās prakses piemēri. Tostarp dalībvalstu dažādā pieredze ļauj palūkoties uz horizontālā principa nākotnes perspektīvām.

 

No ES fondiem būtu jāatbalsta centieni sekmēt nabadzības izskaušanu, lai pārtrauktu nelabvēlīgu apstākļu mantošanu no paaudzes paaudzē, un veicināt sociālo iekļaušanu, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas visiem, mazinot šķēršļus, apkarojot diskrimināciju un mazinot nevienlīdzību veselības jomā. Šāds atbalsts nozīmē mobilizēt virkni politikas pasākumu, kas paredzēti visnelabvēlīgākajā situācijā esošām personām neatkarīgi no to dzimuma, seksuālās orientācijas, vecuma, reliģijas vai ticības, rases vai etniskās izcelsmes, jo īpaši atstumtām kopienām, piemēram, romiem, personām ar invaliditāti vai hroniskām slimībām, bezpajumtniekiem, bērniem un vecāka gadagājuma cilvēkiem.

Nevienam fondam nebūtu jāatbalsta darbības, kas veicina jebkāda veida atšķiršanu vai atstumtību, un infrastruktūras finansēšanas gadījumā abiem fondiem būtu jānodrošina pieejamība personām ar invaliditāti. Lai sekmētu sociālo iekļaušanu un apkarotu nabadzību, jo īpaši atstumtu kopienu vidū, ir jāuzlabo, tostarp ar infrastruktūras palīdzību, piekļuve sociālajiem, izglītības, kultūras un atpūtas pakalpojumiem, tostarp sporta jomā, ņemot vērā personu ar invaliditāti, bērnu un vecāka gadagājuma cilvēku īpašās vajadzības.

Diskriminācijas aizlieguma princips paredz novērst iespēju, ka demokrātiskā un tiesiskā valstī, pamatojoties uz kādu nepieļaujamu kritēriju, tiktu  ierobežotas  personas  pamattiesības.   Ja pret personām, kas atrodas līdzīgā situācijā, izturas atšķirīgi (parasti - mazāk labvēlīgi) bez objektīva un saprātīga pamata, un vienīgais iemesls atšķirīgai attieksmei ir personas piederība kādai konkrētai grupai, tad šādu situāciju sauc par diskrimināciju. Uz senioru diskrimināciju darba tirgū LSKA ir norādījusi ne vienu reizi vien. 

Konferencē Labklājības ministrs Uldis Augulis norādīja, ka no visām personām, kas atzīst sevi par diskriminētām, 50% ir diskriminētas uz vecuma pamata. Vēl labklājības ministrs runāja par sabiedrības lomu pamattiesību ievērošanas izaicinājumo, norādot uz to, ka vienlaikus veicinot sabiedrības un iesaistīto profesionāļu izpratni, pilnveidojot normatīvo regulējumu, ir iespējams veidot iekļaujošāku vidi. Nevienam nav jācieš no aizspriedumiem vai netaisnīgas attieksmes, un nepieciešams ikviena ieguldījums, lai veidotu sabiedrību, kurā diskriminācijai nav vietas, uzsvēra ministrs.

Klātesošos par situāciju Vācijā ar Horizonālā principa ievērošanu informēja ESF Plus aģentūras vecākais eksperts Nilss Pāgelss. Viņš  uzsvēra, ka sistēma Vācijā nav balstīta uz sankcijām, bet gan uz pieeju, kas iesaistītajiem palīdz pilnveidot prasmes un izpratni par prasībām, kas jāievēro. Tomēr, ja netiek ievērota Pamattiesību harta vai ANO Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām, ir pieejami sūdzību mehānismi un, nepieciešamības gadījumā, arī finansiālas sankcijas.

 

Konference noslēdzās ar apņemšanos turpināt stiprināt ES pamattiesību ievērošanu un dalībvalstu sadarbību, lai nodrošinātu visiem iedzīvotājiem vienlīdzīgu piekļuvi tiesībām un iespējām, kas esošajā sarežģītajā situācijā nav viegls uzdevums. 

 



„Senioru Saeimu” projektā „Sadarbībā atbalstam” atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Programma “NVO fonds”

Projekts tiek īstenots no 01.04.2023. līdz 31.10.2024.

Projekta īstenošanas līgums Nr. 2023.LV/NVOF/MAC/103/49

                                    

 

Pasākumu atbalsta Labklājības ministrija.

Projekta pasākumi tiek īstenoti no 2024. gada 5. februāra līdz 31.decembrimPasākumu finansējuma līgums Nr. LM2024/21-26/5

 

Sēde notiek klātienē un attālināti tajā piedalās 32 dalībnieki, kuriem elektroniski ir izsūtīti sēdes darba kārtībā iekļautie izskatāmie jautājumi. 

Darba kārtība: 

Ministru kabinetā pieņemtais budžeta ietvars un nodokļu pārskatīšanas izmaiņas

Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025.–2027.gadā (nodokļu pārskatīšanas scenārijs)

Informē Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks   

Informācija par sēdē skatīto:

19.septembrī valdībā ir apstiprinātas nodokļu politikas izmaiņas, kas sīkāk aprakstītas pievienotajā prezentācijā

LPA uzdod jautājumu par UIN piemērošanu biedrībām, jo kaut arī ir apgalvots, ka šis jautājums ir noņemts no valdības dienas kārtības, tomēr budžeta dokumentos tas parādās pēc TM interpretācijas. Finanšu ministrija apstiprina, ka budžeta kontekstā šis jautājums ir noņemts no dienaskārtības un bez diskusijām ar NVO tālāk netiks virzīts. 

Biedrība Auto asociācija uzsāk debati par Transporta ekspluatācijas nodokļa celšanu visiem transporta līdzekļiem. Asociācija uzskata, ka tādejādi netiek ievērots princips “piesārņotājs maksā”, kas paredz to, ka ar nodokli būtu jāapliek ekoloģiski nedraudzīgie transporta līdzekļi, īpaši vecais komerctransports. Atbalstāma autoceļu lietošanas nodokļa celšana vecajam 25 gadus vecajam smagajam autransportam. Iebildumi pret uzņēmuma vieglo transporta līdzekļu aplikšanu ar paaugstināto nodokli. Finanšu ministrija norāda, ka transporta līdzekļu ekspluatācijas nodokļa palielināšana par 10% netiks atcelta. Turpmāk turpināsies diskusija ar asociāciju par tās izvirzītajiem jautājumiem.

19.septembra valdības sēdē ir apstiprinātas budžeta veidošanas prioritātes. Turpmāk budžets tiks veidots nākamajiem 4 gadiem. Ir stājusies spēkā ES regula, kas nosaka ierobežojumus izdevumu pieaugumam, kas jāievēro arī pašvaldībām. Tāpēc pieņemtais budžeta ietvars ir pakārtots drošības prioritātei. Sīkāka informācija pievienotajā prezentācijā. 

IeM valsts sekretāra komentārs: Ir izdevies pārliecināt ES par valsts robežas stiprināšanas finansējuma piešķiršanu, īpaši tas attiecas uz robežsardzes funkiju nodrošināšanas finansēšanu. Svarīgs finansējuma nodrošinājums ir VUGD autotransporta izmaksas, kā arī atbalsts darbinieku algu izlīdzināšanai salīdzinājumā ar NBS. Plānoti 5 miljoni kiberdrošībai. Atbalsta sniegšanai Ukrainai dažādās jomās  paredzēti 65 miljoni. Vardarbības apkarošanai tiek īstenots projekts par e-aprocēm. Atbalsts dienestu darbam uz robežas hibrīdkara kontekstā.    

Vitas Tēraudas jautājums par to vai valdībā ir notikusi diskusija, kas ietilpst tēmā “drošība”. Finanšu ministrija atsaucas uz ES regulas noteikumiem. Diskusija par tēmas “drošība” tvērumu ir notikusi valsts pārvaldē, bet līdzdalības formāts ar NVO īstenots caur Finašu ministrijas aktivitātēm.   

LPA vērš uzmanību uz to, ka memoranda padome vēlētos saņemt informāciju arī no citām ministrijām par budžeta prioritātēm.

SIF ir jautājums par valsts valodas apguves pieejamo atbalstu. Jautājums par pārtikas un higiēnas paku izdali maznodrošinātajiem iedzīvotājiem, ko finansē ES. Ja finansējums beidzas, vai ir iespēja no valsts puses turpināt šo paku projektu.

Zemnieku Saeima interesējas par to, kāpēc joprojām terminēts ir jautājums par pazemināto PVN vietējiem augļiem un dārzeņiem. Kāpēc konstrukcijas, kas tiek izmantotas robežu stiprināšanai tiek vestas no Rīgas, nevis pasūtītas vietējiem uzņēmējiem pierobežā. Nav iespējas modernizēt autoparku zemnieku saimniecībās, ja nav atbalsta to iegādei. 

Tiek aktualizēts jautājums par dabas resursu nodokļa izmaiņām kontekstā ar saimnieciskās darbības ierobežošanu aizsargājamajās dabas teritorijās. Finanšu ministrija norāda, ka budžeta pakā nav iekļautas izmaiņas dabas resursu nodoklī.   FM mājas lapā pieejams ziņojums par šo jautājumu.    

Vitas Tēraudas jautājums par to ar kādām sabiedrības grupām notikusi diskusija par II pensiju līmeni. Finanšu ministrija skaidro, ka iemesls – darbaspēka nodokļa samazinājums. Priekšlikums par pensiju sistēmas izmaiņām ir izvērtēts no visiem aspektiem, secinājums, ka vēlamo rezultātu citām metodēm nav iespējams sasniegt. 

Labklājības ministrijas prioritāte ir pensiju indeksācija, sociālo pakalpojumu nodrošināšana atbilstoši esošajiem kvalitātes kritērijiem, palielinot minimālā ienākuma pabalstus, pārdalīt līdzekļus, lai varētu paaugstināt pabalstus bērnu-invalīdu kopšanai. 

VARAM ministrija neplāno izmaiņas attiecībā uz sadarbību ar NVO sektoru. Visi jautājumi par vides aizsardzību nodoti KEM. 





Projektu „Sadarbībā atbalstam” atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Programma “NVO fonds”

Projekts tiek īstenots no 01.04.2023. līdz 31.10.2024.

Projekta īstenošanas līgums Nr. 2023.LV/NVOF/MAC/103/49

Biedrības „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”

struktūrvienība „Senioru Saeima”

 

2024.gada 21.oktobrī Latvijas Senioru kopienu apvienība tika aicināta piedalīties Latvijas Pilsoniskās Alianses rīkotajā seminārā “Organizācijas dzīves cikls”. Semināra dienas kārtībā četri jautājumi: Biedrību darbības klasifikācija, Informācijas apmaiņa starp UR un VID, Biedrību vienkāršota likvidācija, Kas ir patiesā labuma guvējs (PLG). 

 

  1. No 2024.gada 1.jūlija Biedrību un nodibinājumu likuma 15.panta 3.punkts paredz obligātu darbības jomas norādīšanu, ja ierakstīšanai biedrību un nodibinājumu reģistrā piesaka jaunu subjektu:

Darbības jomas tiek klasificētas atbilstoši 2024.gada 25.jūnija MK noteikumiem Nr.398 “Biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumi”;

Noteikumi Nr. 398 paredz tikai 23 darbības jomas, kuras nav sasaistītas ar NACE kodu;

Biedrības/nodibinājumi var norādīt tikai piecas būtiskākās darbības jomas.

Klasificēšanas noteikumos ir nosauktas šādas darbības jomas: 

Darba devēju organizācija

Arodbiedrība

Profesionālā biedrība un nodibinājums

Kultūra un māksla

Izglītība

Zinātne

Veselība un slimību profilakse

Sociālā aizsardzība un sociālā labklājība

Vides un dabas aizsardzība

Dzīvnieku aizsardzība un labturība

Mājokļu apsaimniekošana

Teritorijas, kopienas un apkaimes attīstība

Ekonomika

Demokrātija un pilsoniskā sabiedrība

Cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzība

Labdarība

Brīvprātīgā darba veicināšana

Sports un sporta atbalsts

Starptautiskā palīdzība un attīstības sadarbība

  Palīdzības sniegšana katastrofu gadījumos un ārkārtas situācijās

Tematiska interešu kopa, interešu klubs

Darbs ar jaunatni

Citur neklasificēta darbības joma 

Ziņas par darbības jomu jānorāda, iesniedzot gada pārskatu VID par 2024.gadu;

Valsts ieņēmumu dienests sniegtās ziņas par biedrības un nodibinājuma darbības jomu pārsūtīs Uzņēmumu reģistram (UR), kurš tās reģistrēs biedrību un nodibinājumu reģistrā un padarīs minēto informāciju publiski pieejamu savā tīmekļvietnē https://info.ur.gov.lv ;

Arī turpmāk ziņas par darbības jomu būs jāaktualizē reizi gadā, iesniedzot gada pārskatu VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā EDS.

Biedrības/nodibinājumi jebkurā laikā tiesīgi vērsties UR ar pieteikumu par darbības jomas maiņu vai papildinot darbības jomu sarakstu 

Ierakstu izdara uz pieteikuma pamata (var izmantot UR mājaslapā pieejamo pieteikuma veidlapu B3)

Par jaunas darbības jomas vai izmaiņu jau esošajās reģistrāciju maksājama valsts nodeva 5.69/5.12 euro apmērā.

 

Darbības jomas norādīšana ir obligāta, jo 

Iegūtās ziņas ļaus padarīt nevalstisko organizāciju sektoru caurspīdīgāku un pārskatāmāku;

Apkopot statistikas datus par jomām, kādās darbojas biedrības/nodibinājumi;

Veikt iegūto datu par biedrību/nodibinājumu saimnieciskās darbības aktivitātēm analīzi;

Palīdzēs valstij mērķēti sasniegt noteiktu jomu nevalstiskās organizācijas;

Noteikt tās nevalstiskās organizācijas, kuras ir pakļautas augstam terorisma finansēšanas riskam.

 

  1. Informācijas apmaiņa starp UR un VID

 

UR informāciju VID par saņemtajiem pieteikumiem nosūta, ja: 

reģistrētā tiesību subjekta vienīgais dibinātājs vai viens no dibinātājiem ir persona, kura bija vienīgais dibinātājs vai viens no dibinātājiem vairākos Reģistra vestajos reģistros reģistrētos tiesību subjektos gada laikā no pieteikuma iesniegšanas brīža

pieteikumā norādītais valdes loceklis, cita pārstāvēttiesīgā amatpersona ir valdes loceklis, cita pārstāvēttiesīgā amatpersona vairākos Reģistra vestajos reģistros reģistrētos tiesību subjektos

ja pieteikumā norādītajā ierakstīšanai pieteiktajā juridiskajā adresē jau ir reģistrēti vairāki Reģistra vestajos reģistros reģistrētie tiesību subjekti, filiāles, ārvalstu komersantu vai organizāciju pārstāvniecības 

 

Ja saņemts VID atzinums par tiesību subjekta nodokļu riskiem, valsts notārs - atsaka ieraksta  izdarīšanu biedrību un nodibinājumu reģistrā:  VID atzinuma saturs tiek norādīts valsts notāra lēmumā par atteikumu izdarīt ierakstu reģistrā; Valsts nodevu šādos gadījumos neatmaksā.  

Ja pēc saziņas ar VID nodokļu riski tiek novērsti, subjekts tiesīgs atkārtoti iesniegt pieteikumu un dokumentus par jauna subjekta vai reģistrētā tiesību subjekta izmaiņu reģistrāciju.

 

  1. Biedrību vienkāršota likvidācija.  

 

Biedrības darbību var izbeigt ar reģistra iestādes lēmumu, ja:

  • biedrības valdei  ilgāk par diviem gadiem nav pārstāvības tiesību un biedrība sešu mēnešu laikā pēc rakstveida brīdinājuma saņemšanas nav novērsusi norādīto trūkumu;
  • biedrība nav sasniedzama tās juridiskajā adresē un sešu mēnešu laikā pēc rakstveida brīdinājuma saņemšanas nav novērsusi norādīto trūkumu.

Biedrības likvidācijas procesā likvidatoram ir visas valdes un citu statūtos paredzēto institūciju (izņemot biedru sapulci) tiesības un pienākumi, kas nav pretrunā ar likvidācijas mērķi (Biedrību un nodibinājumu likuma 62.panta pirmā daļa). Tādējādi, secināms, ka likvidācijas procesā likvidators ir biedrības vienīgais likumiskais pārstāvis, kurš pārņem valdes un citu statūtos paredzēto institūciju (izņemot biedru sapulci) tiesības un pienākumus.

 

Likvidatoru var ieteikt ikviena persona, kura ir ieinteresēta biedrības likvidācijā, piemēram, likvidatoru var ieteikt persona, kura ir biedrības vai nodibinājuma kreditors, biedrības biedrs vai persona, kurai ir tiesības uz nodibinājuma mantu saskaņā ar statūtiem. 

Ziņu norādīšana par biedrības vai nodibinājuma likvidācijā ieinteresēto personu, kā arī apliecinājums par ieinteresētās personas statusu, ir nepieciešams, lai mazinātu iespēju, ka biedrības vai nodibinājuma likvidācijā kā ieinteresētā persona pieteiksies tāda persona, kurai pilnīgi nav nekādas saistības ar attiecīgo biedrību vai nodibinājumu. Ne jebkura persona, kas iesniedz pieteikumu par likvidatora iecelšanu, ir uzskatāma par ieinteresēto personu. 

Likvidācijas mērķis ir nodrošināt, ka tiek apmierināti kreditoru prasījumi un atlikusī manta tiek sadalīta starp biedrības biedriem vai attiecībā uz nodibinājumu – starp personām, kurām ir tiesības uz šo mantu saskaņā ar statūtiem. Ieinteresēto personu interesei ir jābūt saistītai ar pašas likvidējamās biedrības vai nodibinājuma mantas sadali vai citai tiesiskai interesei likvidācijas mērķu sasniegšanā.



  1. Kas ir patiesā labuma guvējs biedrībā

 

Patiesais labuma guvējs (PLG) ir fiziskā persona, kura ir juridiskās personas īpašnieks vai kura kontrolē juridisko personu, vai kuras vārdā, labā, interesēs tiek nodibinātas darījuma attiecības vai tiek veikts gadījuma rakstura darījums. 

 

PLG definīcijas mērķis ir atklāt tās fiziskās personas, kas galarezultātā - faktiski kontrolē juridisko personu vai juridisko veidojumu. Tāpēc PLG definīcija ir piemērojama ne tikai pēc tiesību subjekta tiesiskā statusa (piemēram, biedrība), bet arī pēc tā uzbūves principa un būtības.  

 

Arī biedrība ir juridiska persona, kas nav iespējama un nevar darboties bez fiziskajām personām. Katrā biedrībā situācija jāvērtē individuāli, jānoskaidro:

  • vai biedrības darbības mērķis ir sniegt atbalstu plašai sabiedrības daļai, veicināt norises, kas būtu plašākas sabiedrības vai liela skaita biedru interesēs;
  • vai arī biedrība ir izvēlēta kā juridiskā forma un darbojas konkrētu personu interesēs.

 

No 2027.gada jūnija statusa «juridiskās personas patiesos labuma guvējus nav iespējams noskaidrot» gadījumā būs jāreģistrē patieso labuma guvēju informācijai līdzvērtīga informācija arī par visām fiziskām personām, kas tiesību subjektos ieņem vadošo amatpersonu amatus.

 

Atbilstoši Eiropas regulējumam par “faktisko īpašnieku” biedrībās uzskatāma fiziskās personas, kuras ieņem amatus, kas ir līdzvērtīgi vai līdzīgi: 

  • dibinātājam,
  • pilnvarotajam,
  • pārraudzītājam,
  • labuma guvējiem vai to grupām,
  • jebkurai citai fizisaiā personai, kas faktiski īsteno kontroli, izmantojot tiešas vai  netiešas īpašumtiesības vai citus līdzekļus. 

 

Biedrībā PLG nosakāmi nevis pēc tiesiskā statusa, bet faktiskās struktūras un būtības.




„Senioru Saeimu” projektā „Sadarbībā atbalstam” atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Programma “NVO fonds”

Projekts tiek īstenots no 01.04.2023. līdz 31.10.2024.

Projekta īstenošanas līgums Nr. 2023.LV/NVOF/MAC/103/49

                                    

 

Pasākumu atbalsta Labklājības ministrija.

Projekta pasākumi tiek īstenoti no 2024. gada 5. februāra līdz 31.decembrim. Pasākumu finansējuma līgums Nr. LM2024/21-26/5

 

Biedrības „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA”

struktūrvienība „Senioru Saeima”

 

2024.gada 2.oktobrī Latvijas Senioru kopienu apvienība tika aicināta piedalīties Rīgas domes rīkotajā seminārā “Praktiski ieteikumi drošu patvēruma vietu ierīkošanai”. Semināra moderators Gustavs Terzens iepazīstināja ar semināra norisi, kurā iekļautas 4 prezentācijas

Semināru atklāja Rīgas domes pārstāve mēra vietniece Linda Ozola aicinot klātesošos rūpēties par savas apkaimes iedzīvotāju informētību par dažādiem drošības jautājumiem un to, ka iedzīvotājiem pašiem jāvēršas savā pašvaldībā, lai savā privātīpašumā (daudzdzīvokļu mājā) pieteiktu speciālistu apsekojumu pagrabu pielāgošanai patvertnes vajadzībām.   

 

  1. Ekonomikas ministrijas Būvniecības politikas departamenta pārstāvji Mārtiņš Riežnieks un Andis Lazarevs informēja par gaidāmajiem grozījumiem Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldības likumā. Šajos grozījumos tiek ietverts termina “patvertne” skaidrojums un dota patvertņu klasifikācija: 

I kategorijas patvertne (patvērums īpašās situācijās) 

II kategorija (droša patvēruma vieta) 

III kategorija (ātri sasniedzama, pielāgota īslaicīga patvēruma vieta). 

Nepieciešams no jauna būvēt I un II kategorijas patvertnes, bet esošos pagrabus un citas pazemes būves jāpārveido par III kategorijas patvertnēm. 

Pašlaik top Patvertņu būvnormatīvs LBN 210-24, kurā noteiktas minimālās prasības patvertņu izbūvei. Piemēram I kategoriajas patvertņu sienām jābūt veidotām no 40 cm bieza dzelzbetona, bet II kategorijas patvertņu sienu biezums noteikts 30 cm. 

Šajās patvertēs gaisa ventilācijai jādarbojas neatkarīgi no elektrības padeves. 

Paredzēts, ka projektējot 5-stāvu ēkas obligāta prasība, lai tajās būtu II kategorijas patvertne. Tādejādi ar LBN spēkā stāšanos, kas varētu būt pēc 6 mēnešiem, projektējot jaunu ēku vai ēkas pārbūvi, nepiecie’’sams proejektā iekļaut II kaegorijas patvertni, ja ēkas stāvu skaits pārsniedz 5 stāvus. 

 

  1. VUGD CA pārvaldes vadītājs Mārtiņš Baltmanis informēja par to kā noris patvertņu vajadzībām pielāgojamo telpu apsekošana .  

Sakarā ar to, ka Latvijā 2008.gadā sākoties ekonomiskajai krīzei, tapa ziņojums par patvertņu stāvokli valstī un nepieciešamo finansējumu šo patvertņu sakārtošanai. Valdība nolēma līdzekļus patvertēs neieguldīt un finansējumu šim nolūkam nepiešķīra. 

Pašlaik 2023-2024 gadā ir notikusi pagrabu telpu valsts un pašvaldību ēkās ar nolūku apzināt iespēju izveidot III kategorijas patvertnes. Ir apsekotas 5000 pagrabu telpas no kurām par 2632 telpām ir aizpildītas apsekošanas veidlapas, tātad apkopota informācija par šo telpu faktisko un tehnisko stāvokli, iespējām tajās izveidot patvertnes, pie pārējo apsekoto pagrabu veidlapu aizpildīšanas tiek strādāts. 

 Pēc aizpildītajām veidlapām secināts, ka 332 pagrabu telpas atbilst III kategorijas patvertnes prasībām, bet 1053 pagrabu telpas atbilst daļēji. 

Šajās telpās var izvietot 439442 cilvēkus. 

 

VUGD ir izstrādājusi vadlīnijas, kurām ir rekomendējošs raksturs un tās satur būtiskākos ieteikumus, kas jāņem vērā, atjaunojot vai izveidojot patvertni vai vietu, kur var patverties. Vadlīnijās norādītie ieteikumi piemērojami atbilstoši telpu veidam un iespējām.

 

Patvertnei pielāgojamo telpu vai telpu grupu piemērotība.

Patvertnes vai vietas, kur patverties, lai mazinātu ietekmi no sprādziena triecienviļņa, šķembām, siltumstarojuma vai radioaktīvā piesārņojuma, var tikt izveidotas un ierīkotas dažādu būvju pagrabstāvos vai pazemes stāvos (dzīvojamo māju pagrabi, pazemes autostāvvietas).

Piemērotākās ēkas patvertnēm ir tās, kuras ir uzbūvētas no dzelzsbetona, blokiem vai ķieģeļiem, tomēr jāņem vērā, ka dzelzsbetona konstrukcijas būtiski zaudē savu izturību augstas intensitātes ugunsgrēku gadījumos.

Patvertnēm jāatrodas netālu no iedzīvotāju uzturēšanās vietām (darbavieta, izglītības iestāde, dzīvesvieta), lai nodrošinātu cilvēku nokļūšanu patveršanās vietā iespējami drīzā laikā no ziņu saņemšanas par apdraudējumu.

Patvertnē nedrīkst iekļūt gruntsūdeņi, virszemes ūdeņi, tehnoloģiskie ūdeņi vai notekūdeņi (pēc ārējām pazīmēm nav novērojamas applūšanas pēdas).

Izvēloties telpas patvertnes ierīkošanai, ieteicams, lai ārsienu konstrukcijās nav lielu atvērumu (logi, vārti, utt.). Apdraudējuma gadījumā visas atveres (izņemot durvju atveres) jānosedz ar blīviem materiāliem, maisiem, kas pildīti ar smiltīm vai citiem beramiem materiāliem, betona blokiem utt..

Patvertnes telpās nedrīkst glabāt bīstamas ķīmiskas, uzliesmojošas, viegli uzliesmojošas un sprādzienbīstamas vielas.

Patvertnes telpas nedrīkst būt aizkrautas un nedrīkst citādi tām ierobežot piekļuvi, tām jābūt atbrīvotām no atkritumiem, būvgružiem, konstrukcijām un priekšmetiem ar asām malām, kas varētu radīt papildu apdraudējumu cilvēkiem, uzturoties patvertnē.

Patvertnes telpās jābūt līdzenai grīdai, kas piemērota sēdvietu un atpūtas vietu ierīkošanai.

 

Minimālās tehniskās prasības patvertņu ierīkošanai.

Patvertnes cilvēkietilpību ieteicams aprēķināt, paredzot 0,75 m2 uz vienu personu. Nosakot patvertnes cilvēkietilpību, jāņem vērā tikai tās telpas, kur atradīsies cilvēki, bet ne palīgtelpas – piemēram, elektroģeneratora telpa, noliktavas u.c. Telpas primāri jāparedz īslaicīgas uzturēšanās vajadzībām, iespēju robežās paredzot arī ilgstošākas uzturēšanās līdz 72 stundām vajadzību nodrošinājumu.

Patvertni nedrīkst izveidot siltummezglā vai citās tehniskajās telpās. Jāizvairās no cilvēku izmitināšanas telpās, kurās atrodas elektrotīkls (virs 0,4 kV), ūdensvada, apkures, kanalizācijas un citas maģistrālās inženierkomunikācijas (izņemot ēkas iekšējos inženiertīklus). Iekšējiem inženiertīkliem jāierīko attiecīgas atvienošanas vai noslēgšanas ierīces. Kanalizācijas stāvvadus būtu jāiekļauj īpašos kolektoros (betona, dzelzsbetona u.c. kanāli), kas pieejami apskatei un remontam miera laikā.

Patvertnes ieejām jābūt hermētiski noslēgtām, lai novērstu gāzu, putekļu un citu piesārņotāju iekļūšanu. Ieejas durvīm jābūt izgatavotām no nedegošiem materiāliem. Durvīm jāveras virzienā uz āru.

Jāparedz iespēja iekļūt patvertnes telpās ar bērnu ratiņiem un cilvēkiem ratiņkrēslos patstāvīgi vai ar līdzcilvēku atbalstu.

Patvertnei jābūt vismaz divām izejām. Gadījumā, ja telpai ir tikai vienas durvis, tad otru – avārijas izeju – var organizēt, izmantojot, piemēram, tuneļveida eju, logus vai lūkas. Patvertnēm ar ietilpību līdz 20 cilvēkiem, var pielāgot telpas ar vienu ieeju/izeju. Avārijas izejas vēlamais platums – 0,8 m.

Ja izkļūšanai no patvertnes tiek ierīkota avārijas tuneļveida eja, izeja no tās tiek izveidota patvertnes ārpusē un tai jābūt attālinātai no ēkas (arī blakus esošām), lai izeju nepārklātu sabrukušu ēku gruveši, drošā attālumā (piemēram, drošs attālums ir puse no ēkas augstuma plus 3 metri, izejas augstums virs zemes – 1,2 metri, drošs attālums ir ēkas augstums, izejas augstums virs zemes – 0,5 metri). Patvertnes telpas augstumam, ieskaitot durvju vērtnes, jābūt vismaz 1,8 m, vēlams – 2,5 m.

Patvertnes telpu apdarē izmanto nedegošus materiālus. Sienu un griestu apdarē nav ieteicams lietot apmetumu, keramikas flīzes un citus materiālus, kas ēkas satricinājuma ietekmē var radīt lauskas un elpošanai nepiemērotu vidi (ar būvputekļiem). Tāpat vajadzētu izvairīties no piekaramo griestu, parasta stikla izmantošanas.

Patvertnei ir jābūt aprīkotai ar elektrību un apgaismojumu, kā arī ar avārijas apgaismojumu elektroenerģijas padeves pārtraukumu gadījumā. Ieteicamais risinājums ir autonomas elektroenerģijas ražošanas iespēja (elektroģenerators, akumulatori). Autonomās ierīces jauda ir atkarīga no patvertnes lieluma un ierīcēm (piemēram, ierīcēm, kas nodrošina telpas ventilāciju, apgaismojumu un komunikācijas sistēmas), kuras strāvas padeves pārtraukuma gadījumā pārslēdz uz rezerves barošanu.

Elektroģeneratora telpai patvertnē  jābūt atdalītai no pārējām telpām un jāveido atsevišķa izplūdes sekcija ar pietiekamu gaisa apmaiņu (jānodrošina izplūdes gāzu novadīšanas un svaiga gaisa padeves iespēja).

Patvertni vēlams aprīkot ar ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu. Ja nav ūdensapgādes vai kanalizācijas sistēmas, ir jābūt atsevišķai telpai vai norobežotai vietai, kurā var uzstādīt ”sauso /bioloģisko tualeti” (viena tualete uz 25 cilvēkiem). Lai nodrošinātu standarta higiēnu, var izmantot roku un virsmas dezinfekcijas līdzekļus.

Patvertnē jānodrošina atbilstošs skābekļa saturs gaisā. Patvertnes telpām jābūt aprīkotām ar piespiedu ventilāciju (patvertnēs ar ietilpību virs 20 cilvēkiem), paredzot tās darbības nodrošināšanu arī elektrības apgādes pārrāvuma gadījumā. Ventilācijas sistēma var ietvert speciālus filtrus, kas nodrošina attīrīšanu no ķīmiskā, radioaktīvā u.c. piesārņojuma. Ja iespējams, vajadzētu nodrošināt ventilācijas režīmu, kas paredz skābekļa reģenerāciju un izolāciju no ārpuses gaisa, lai aizsargātu cilvēkus no degšanas produktu, toksisku gāzu u.c. iekļūšanas patvertnē.

Patvertnē jāparedz aizsardzība pret iegruvumu, ko var izraisīt daļēji vai pilnīgi sabrukušas ēkas gruveši. Aizsardzību nodrošina, papildus atbalstot patvertnes griestus.

Ja platība atļauj, patvertni vēlams aprīkot ar krēsliem, soliem, lai nodrošinātu sēdvietas visiem patvertnē esošajiem cilvēkiem, gulēšanai piemērotām vietām, kā arī izveidot pārtikas rezervju glabātuves un vietas, kur nodrošināt izklaides iespējas bērniem, tādējādi mazinot bērnu stresa līmeni.

Ierīkojot vietas sēdēšanai (krēsli, soli u.c.), paredz vietu vienam cilvēkam apmēram 0,5 x 0,5 metri, ierīkojot vietas gulēšanai, kas var būt divos stāvos – vieta vienam cilvēkam apmēram 0,8 x 1,9 metri. Jāizvairās no sēdvietu un guļvietu aprīkojuma, kas satur sintētiskus materiālus, kuri degot rada toksiskus degšanas produktus. Nav vēlamas patvertnē izvietot mīkstās mēbeles.

Patvertnes telpas jānodrošina ar dūmu detektoru un ieteicams telpā izvietot ūdens-putu ugunsdzēsības aparātu un ugunsdzēsības pārklāju.

Patvertni nodrošina vismaz ar vienu pirmās palīdzības aptieciņu.

Patvertnes telpās jāparedz atkritumu savākšanas iespējas, nodrošinot tvertnes vai maisus.

Patvertni apdraudējuma gadījumā nodrošina ar dzeramo ūdeni (konteiners vai pudeles) ar aprēķinu vismaz 2 litri dzeramā ūdens uz vienu cilvēku.

Papildus ieteicami alternatīvā apgaismojuma avoti, radiouztvērējs un šo ierīču baterijas, kā arī telpu termometrs un oglekļa dioksīda (CO2) mērītājs, lai sekotu telpu mikroklimata izmaiņām to izmantošanas laikā.

Noslēgtai patvertnes telpai jāuztur temperatūra no +10 līdz +25°C.

Patvertnes telpās ieteicams uzglabāt instrumentus (lāpstas, liekšķeres, laužņi, cirvji, zāģi, metāla zāģi, iekārtas armatūras pārgriešanai u.c.), kas nepieciešamības gadījumā palīdzētu atbrīvot izeju no gruvešiem un izkļūt ārā.

Plānojot cilvēku izvietošanu, ieteicams paredzēt telpas zonējumu atbilstoši nepieciešamajām funkcijām, paredzot nodalījumus pārtikas uzglabāšanas un patērēšanas iespējām, sanitārām un higiēnas uzturēšanas vajadzībām, kā arī nodalījumu, kur cilvēki sēdēs vai nepieciešamības gadījumā gulēs, paredzot atsevišķas iespējas cilvēkiem ar maziem bērniem.

Ikdienā patvertnes telpas var izmantot arī citiem mērķiem (piemēram, kā noliktavas telpa, saimniecības telpa, mācību telpa u.c.). Patvertnes telpas nav vēlams izmantot tādu lietu glabāšanai, kas atstāj telpu smakojošu (piemēram, krāsas, šķīdinātāji).

Pēc ziņojuma par iespējamo apdraudējumu un nepieciešamību doties uz patvertni saņemšanas iedzīvotājiem ieteicams ņemt līdzi ārkārtas gadījumu somu (72 stundu somu).

 

  1. Rīgas pilsētas CA pārvaldes vadītājs Gints Reinsons informēja par situāciju galvaspilsētā, kur apsekotas 135 pašvaldības ēkas, kuru pagrabos var izvietot 55 635 cilvēkus. 
  • Apsekotas 78 skolu pagrabos izveidotās patvertes, no kurām 18 atbilst prasībām, bet 60 atbilst daļēji. 
  • Apsekotas 5 veselības aprūpes iestāžu pagrabos izvietotās patvertnes, no kurām 2 atbilst prasībām, bet 3 atbilst daļēji.
  • Apsekotas 9 sociālo iestāžu pagrabos izvietotās patvertnes, kuras prasībām atbilst daļēji.
  • Apsekotas 18 administratīvo ēku pagrabos izvietotās patvertnes, no kurām 7 atbilst prasībām, bet 11 atbilst daļēji.
  • Apsekotas 22 citu sabiedrisko ēku pagrabos izvietotās patvertnes, no kurām 11 atbilst prasībām, bet 11 atbilst daļēji.

Gints Reinsons sniedz informāciju par salīdzinājumu ar Ukrainas pilsētu sākotnējo un pašreizējo situāciju ar iedzīvotāju iespējām glābties patvertnēs. 

 

  1. Informāciju par to kā rīkoties kara gadījumā klātesošajiem sniedza Zemessardzes galvenais virsseržants Aleksandrs Eleksis, uzsverot Zemessardzes un NBS sadarbības nozīmi un informējot par 72 stundu somu.  

 

Service by Chukmasoff