Biedrība “Latvijas senioru kopienu apvienība” (LSKA), pēc senioru problēmu izpētes projekta “Aktīvs seniors Latvijā” ietvaros, konatatējusi, ka vairums aptaujāto senioru par lielāko problēmu uzskata nepietiekamo pensiju, nepietiekamo veselības aprūpi senioriem, vientulību un sabiedrisko aktivitāšu trūkumu.  Lielākā daļa no aptaujātajiem uzskata, ka LR Saeima un valdība senioru problēmas gan izprot, taču nevēlas risināt. LSKA projekta ietvaros sagatavojusi priekšlikumus ilgtspējīgai senioru interešu aizstāvības programmai un iesniegusi tos Saeimas Sociālo un darba lietu komisijai.

 

Projekta “Aktīvs seniors Latvijā”  realizācijas gaitā tika veikta senioru anketēšana vecāka gadugājuma cilvēku aktuālāko problēmu noskaidrošanai, tematisko semināru organizēšana, kuru laikā tika arī apzināti robi seniorus skarošajā tiesiskajā regulējumā, kā arī veikta senioru sociāli ekonomisko problēmu analīze un raksturota esošā situācija attiecībā uz minēto problemātiku.

Šo aktivitāšu rezultātā tapušie secinājumi un ieteikumi iekļauti LSKA izstrādātajā senioru interešu aizstāvības programmā, kura oktobra sākumā tika iesniegta Saeimas Sociālo un darba lietu komisijai.

LSKA valdes priekšsēdētājas vietniece, projekta vadītāja Lilita Kalnāja pauž cerību, ka projekta ietvaros veiktās pētnieciskās aktivitātes, kā arī  senioru intereses ietekmējošo normatīvo aktu analīze dos impulsu jaunu atbalsta metožu izstrādāšanai un īstenošanai šīs sabiedrības daļas atbalstam. “Senioru plašāka integrēšana sabiedrībā un gados vecu cilvēku dzīves kvalitātes uzlabošana ir “iespējamā misija”. Mums visiem jāapzinās, ka šīs sabiedrības daļas zema dzīves kvalitāte valstij kopumā nozīmē arī daudz lielākus izdevumus par sociālajiem un medicīnas pakalpojumiem, kamēr senioru bagātās dzīves pieredzes un zināšanu izmantošana sabiedrībai nesīs vien labumu,” uzver Lilita Kalnāja. 

Savukārt LSK valdes priekšsēdētāja Astrīda Babāne norāda, ka ar senioru interešu aizstāvības programmas izstrādi LSKA ne vien vēlas vērst likumdevēja uzmanību uz tiem faktoriem, kuri negatīvi ietekmē senioru dzīves kvalitāti, kā arī uz šo problēmu iespējamiem risināšanas ceļiem.

LSKA uzskata, ka ir būtiski LR normatīvajos nošķirt terminus “pensionārs” un “seniors”. Proti, lai arī dažādos sociāli ekonomiskās un labklājības politikas plānošanas dokumentos termins “seniors” ir ietverts, tomēr  normatīvajos aktos - likumos, MK noteikumos, tas lietots netiek. Vadoties pēc veiktās analīzes, LSKA uzskata, ka kā senioru vecuma slieksnis būtu nosakāmi 55 gadi. 

Tāpat LSKA uzskata, ka, lai arī sociāli atbildīgas valsts princips uzliek valstij pienākumu rūpēties par cilvēka cienīga dzīves līmeņa nodrošināšanu un aizsardzību sociālā riska gadījumā, tomēr šis princips jāinterpretē kopsakarā ar cilvēka pienākumu rūpēties pašam par sevi un tuviniekiem. No cilvēka cieņas principa izriet nepieciešamība valstij dot personai reālu iespēju apgādāt pašai sevi un pēc iespējas ilgāk nebūt atkarīgai no valsts sniegtās palīdzības.

Projekta īstenošanā iesaistītā juridisko zinātņu maģistre Barba Girgensone stāsta, ka projekta gaitā līdztekus tādām problēmām, kā, piemēram, senioru pamestība bez aprūpes vai ar nepietiekamu veselības aprūpi saistītiem jautājumiem, identificētas arī tādas poblēmas kā nespēja iesaistīties darba tirgū dēļ diskriminācijas vecuma dēļ, kā arī apgrūtinātas iespējas realizēt vēlmi būt noderīgiem sabiedrībai un dalīties savā pieredzē ar citiem.

Arī LSKA veiktajā aptaujā vairums senioru vientulību un sabiedrisko aktivitāšu trūkumu atzinuši par vērā ņemamu problēmu. Barba Girgensone uzsver, ka viens no veidiem, kā palīdzēt senioriem būt sabiedriski aktīviem, sadarboties ar citiem un justies vajadzīgiem un novērtētiem būtu brīvprātīgais darbs. “Diemžēl seniori nezina un arī NVO aktīvi neizmanto Brīvprātīgā darba veicēju informācijas sistēmu, un tādējādi jāsecina, ka starpinstuticionālās sadarbības trūkuma dēļ seniori šo rīku, kurš varētu mazināt iepriekš minētās problēmas, izmanto daudz mazākā mērā, kā varētu,” norāda Barba Girgensone.

Kopumā projekta ietvaros tika identificētas problēmas, kas skar senioru mantiskās un nemantiskās problēmas tādās jomās, kā: nekustamais īpašums, tā pārvaldīšanas un ar to saistīto nodokļu problemātika; ar dzīvesvietas deklarēšanas sistēmu saistītās objektīvās un subjektīvās problēmas; senioru vecuma definējums; diskriminācija uz vecuma pamata; nepieciešamība valstij dot personai iespēju apgādāt pašai sevi un nebūt atkarīgai no valsts sniegtās palīdzības; senioru pamestība bez aprūpes, kā arī nepieciešamā bērnu atbalsta nodrošināšana šai veco ļaužu grupai ar normatīvā regulējama starpniecību; ar dažāda veida vardarbības pret veciem cilvēkiem novēršanu saistītie jautājumi; veselības aprūpes un geriatriska profila medicīniskās palīdzības sniegšanas problemātika; sociālā uzņēmuma likuma un brīvprātīgā darba veikšanas problemātika senioru interešu kontekstā, kā arī senioru vēlēšanu tiesību īstenošanas problemātika.

LSKA īstenotā mikro projekta “Aktīvs seniors Latvijā” mērķis bija senioru interešu aizstāvēšanas īstenošana veicot pētnieciskas aktivitātes, kas ietvēra aptauju un diskusiju organizēšanu, senioru intereses ietekmējošo normatīvo aktu analīzi, kā arī veikto pētījumu par senioru dzīves kvalitāti aktualizēšanu. Senioru interešu aizstāvības programmas izstrādes ietvaros tika analizēti dzīves kavalitāti uzturošu atbalsta pasākumu specifiskie aspekti, lai panāktu senioru integrāciju sabiedrībā un viņu cilvēktiesību respektēšanu. 

 

Projekts tika īstenots no 2020.gada 1.maija līdz 31.oktobrim.

Pasākumu finansiāli atbalstīja Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

2020.gada 27. oktobrī

 

Svētās Ģimenes mājā, 

Rīgā, Klostera ielā 5

 

Plkst. 13.00

 

Tikšanās ar LR Labklājības ministrijas

Sociālās apdrošināšanas departamenta 

vecāko eksperti Daigu Kudiņu

 

Biedrība „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA” īstenojot Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta atbalstīto projektu  „Rīgas seniors LR Saeimā” organizē tikšanos ar valdības un LR Saeimas pārstāvjiem.

27.oktobrī būs iespēja tikties „Sarunu klubā” ar Labklājības ministrijas pārstāvi Daigu Kudiņu, kas informēs mūs par pensiju jautājumiem.

Uzzināsim par 2021. gadā valsts plānoto sociālo apdrošināšanu un atbalstu.




Pasākumu finansē 

Rīgas domes IKSD Sabiedrības integrācijas
projekts 

“Rīgas seniors LR Saeimā”
finansēšanas līgums Nr.DIKS-20-412-lī

 



20. oktobrī

Svētās Ģimenes mājā, 

Rīgā, Klostera ielā 5

 

Plkst 13.00

 

Tikšanās ar LR Finanšu ministrijas parlamentāro sekretāru Ati Zakatistovu

 

Biedrība „LATVIJAS SENIORU KOPIENU APVIENĪBA” īstenojot Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta atbalstīto projektu  „Rīgas seniors LR Saeimā” organizē tikšanos ar valdības un LR Saeimas pārstāvjiem.

20. oktobrī būs iespēja tikties „Sarunu klubā” ar LR Finanšu ministrijas parlamentāro sekretāru Ati Zakatistovu ( KPV LV).

Uzzināsim par 2021. gada valsts budžetu un par mūsu sociālo atbalstu.

 

Parlamentārais sekretārs Latvijā ir politiska valsts amatpersona, kas uztur Ministru kabineta locekļa (ministra) saikni ar Saeimu un tās komisijām, pārstāv attiecīgo Ministru kabineta locekli likumdošanas procesā Saeimā, piedalās likumprojektu sagatavošanā un izskatīšanā, kā arī veic citus Ministru kabineta locekļa dotos uzdevumus un pilda normatīvajos aktos noteiktos pienākumus.Parlamentāro sekretāru izrauga ministrs, tam ir tiesības pārstāvēt ministru, dot rīkojumus ministrijas un to pakļautībās esošu iestāžu amatpersonām. 

Tas ir otra augstākā politiskā amatpersona katrā ministrijā




Pasākumu finansē 

Rīgas domes IKSD Sabiedrības integrācijas
projekts 

“Rīgas seniors LR Saeimā”
finansēšanas līgums Nr.DIKS-20-412-lī

 

Latvijas Senioru kopienu apvienība, atsaucoties Tiesībsarga aicinājumam nevalstiskajām organizācijām iesaistīties Apvienoto Nāciju organizācijas ziņojumu sagatavošanā, norādot uz problēmām un izaicinājumiem aktuālajā cilvēktiesību situācijā Latvijā, nosūtījusi Tiesībsarga birojam savu redzējumu par aktuālākajām ar cilvēktiesībām saistītajām problēmām senioru vecuma cilvēkiem.

Mikroprojekta „Aktīvs seniors Latvijā” veiktā pētījuma ietvaros LSKA konstatējusi, ka līdztekus tādām problēmām, kā nabadzības risks, diskriminācija uz vecuma pamata, grūtībām iesaistīties darba tirgū, geriatriska profila medicīniskās palīdzības sniegšanas problemātiku u.c, arvien vairāk senioriem nākas saskarties ar vardarbību. Tomēr neraugoties uz šīs parādības biežumu un nopietno ietekmi uz veselību, vardarbība pret veciem cilvēkiem ir viens no vismazāk pētītajiem vardarbības veidiem, kā arī viens no pēdējiem punktiem, kam valsts pievēršas vardarbības novēršanas plānos.  

LSKA valdes priekšsēdētājas vietniece, projekta vadītāja Lilita Kalnāja norāda, pētījumā konstatēts, ka aptuveni viens no sešiem gados vecākiem cilvēkiem tiek pakļauts kāda veida vardarbībai - fiziskai, finansiālai vai psiholoģiskai, kā arī pāridarījumiem vai izmantošanai.  Pēc viņas teiktā īpašu satraukumu rada tas, ka līdz ar kopējo sabiedrības novecošanos, šim skaitlim ir tendence augt, un arvien biežāki kļūst gadījumi, kad seniori tiek pamesti novārtā. Par to liecina slikti sadzīves apstākļi, nepietiekams uzturs, laika apstākļiem nepiemērots apģērbs, personīgās higiēnas trūkums, utml. Diemžēl apkārtējie uz šādām parādībām ļoti bieži nereaģē.

“Ir ļoti svarīgi, redzot senioru apgādnieku nevērību un vienaldzību, veco ļaužu finansiālu izmantošanu un vardarbīgu izturēšanos pret viņiem, nepalikt vienaldzīgiem un sniegt senioriem palīdzīgu roku,” saka Lilita Kalnāja.   

Savukārt projektā iesaistītā juridisko zinātņu maģistre Barba Girgensone uzsver, ka vardarbība pret senioriem līdz šim Latvijā bijusi tabu tēma, par kuru nav bijušas ne mediķu, ne sociālo darbinieku, ne politiķu diskusijas. Taču tanī pašā laikā Valsts policijas statistikas dati rāda, ka 2019. gadā no dēla varmākas ir cietušas 109 seniores un 19 seniori, bet tikai 7 seniores ir saņēmušas sociālo rehabilitāciju kā cietušās no vardarbības.   

“Jāsaprot, ka tā ir tikai aisberga redzamā daļa, jo liela daļa no vardarbības cietušo senioru izvēlas par notikušo klusēt.  Daļa no viņiem baidās, un arī nevēlas kaitēt tuviniekiem – varmākām, bet daļa netic, ka valsts viņiem spēs palīdzēt,” saka B.Girgensone. Viņa atgādina, ka 2019.gadā mediķu veiktajā pētījumā, kurā iesaistījās arī NVO, minēti gadījumi, kad notikusi pat senioru spīdzināšana ar nolūku iegūt viņu nekustamo īpašumu vai citas mantiskas vērtības.

“Diemžēl cietušie sirmgalvji lielākoties par savām problēmām ar policijas darbiniekiem vai sociālajiem darbiniekiem runāt nevēlas. Taču, saskaņā ar minētā pētījuma datiem, viņi uzticas savam ģimenes ārstam vai ārstam – speciālistam. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai ārsti tiktu apmācīti kā atpazīt vardarbību ģimenē arī sociālo aspektu kontekstā,” saka B. Girgensone. 

B.Girgensone uzsver, ka ikvienam ir tiesības uz cilvēcīgu un cieņpilnu attieksmi. Tas nozīmē, ka valstij jāveic tūlītēji un strukturāli cietušo aizsardzības pasākumi, lai novērstu necilvēcīgu vai pazemojošu izturēšanos, un jāizmeklē ikviens gadījums, kad šādā veidā ir izturējusies viena privātpersona pret citu. Gan aktīvas aizsardzības trūkums, gan izmeklēšanas trūkums būtu  atzīstams par cilvēktiesību pārkāpumu.

Tāpat LSKA vērš uzmanību uz tādu negatīvu parādību kā diskriminācija uz vecuma pamata, kura aptver gan nodarbinātības jomu, gan sociālo jomu, gan veselības aprūpi, gan izglītību, gan pakalpojumus u.c. dzīves sfēras. Taču salīdzinājumā ar citām diskriminācijas formām tā ir relatīvi neredzama.  Kā norāda L.Kalnāja, situācijas risinājumam būtu nepieciešams mainīt kā visas sabiedrības izpratni par vecumu, tā arī valsts politiku attiecībā uz senioriem. “Ir jāapzinās, ka vecums nav slimība, un novecošana ir dabīgs process, kuram ir pakļauts ikviens cilvēks. Tādēļ nepieciešams valsts līmenī izstrādāt un īstenot specifiskas, reāli darbojošās atbalsta programmas, kuras sekmētu senioru integrāciju sabiedrībā, kā arī palīdzētu risināt senioru nodarbinātības problēmas.”

 

Projektu atbalsta:

Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Programma “NVO fonds”.

Pprojekta īstenošanas līgums Nr. 2020.LV/NVOF/MIC/003/13

Nevalstiskās organizācijas Biedrības “Latvijas senioru kopienu apvienība” pārstāvji, tiekoties ar Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas priekšsēdētāju Andri Skridi, iesniegusi LSKA īstenotā projekta “Aktīvs seniors Latvijā” sagatavotos priekšlikumus ilgtspējīgai senioru interešu aizstāvības programmai

Saeimas Sociālo un darba lietu komisjas vadītājs Andris Skride tikšanās laikā pauda, ka pēc iepazīšanās ar LSKA ieniegtajiem priekšlikumiem tiks vērtēts, kurus no tiem nākamgad un arī 2022. gadā iespējams realizēt.

Kā uzsver LSKA valdes priekšsēdētāja Astrīda Babāne, šādas programmas īstenošana ir vitāli nepieciešama, jo ir būtiski labot netaisnīgo situāciju, kad aizejot pensijā, cilvēki, kuru visu mūžu godprātīgi strādājuši savas valsts labā, automātiski nonāk sociāli vismazāk aizsargātā un nabadzības riskam pakļautā sabiedrības daļā. “Diemžēl līdz šim pensionāru dzīves problēmas tikušas risinātas nepilnīgi, un ar šo senioru interešu aizstāvības programmu LSKA vēlas vērst likumdevēja uzmanību uz tiem faktoriem, kuri galvenokārt negatīvi ietekmē senioru dzīves kvalitāti, kā arī uz šo problēmu iespējamiem risināšanas ceļiem,” saka A.Babāne.

LSKA valdes locekle, projekta vadītāja Lilita Kalnāja stāsta, ka projekta realizācijas gaitā tika veikti vairāki uzdevumi, un īpaši uzsver LSKA veikto senioru anketēšanu senioriem aktuālāko problēmu noskaidrošanai; tematisko semināru organizēšanu, kuru laikā tikuši arī apzināti robi seniorus skarošajā tiesiskajā regulējumā, kā arī senioru interešu aizstāvības programmas ietvaros tapušo senioru sociāli ekonomisko problēmu risinājumu analīzi.

Projektā iesaistītā juridisko zinātņu maģistre Barba Girgensone norāda, ka projekta īstenošanas gaitā konstatēts, senioru dzīves kvalitāti galvenokārt apdraud ar novecošanās procesu saistītās problēmas, kuras var būt izšķirošas jebkurai personai. “Cilvēki ar novecošanu saistītajām pārmaiņām nav sagatavojušies to neprognozējamības dēļ. Izmaiņas darbā kā, piemēram, pensionēšanās, tāpat arī izmaiņas ģimenē, sabiedrības attieksmē un veselības stāvoklī liek mainīt uztveri un dzīves struktūru. Visas šīs  psiholoģiskās, fiziskās un sociālās problēmas var novest pie dzīves kvalitātes pazemināšanās, ja persona nezina, kā tās pareizi risināt. No otras puses, šis dzīves posms piedāvā izmantot jaunas iespējas, jo cilvēkiem ir vairāk laika, lai piedalītos sabiedriskās aktivitātēs. Senioriem ir bagātīga dzīves pieredze, kuru nedrīkst pazaudēt vai izšķiest nelietderīgi,” saka B.Girgensone.

Barba Girgernsone stāsta, ka pārskata par senioru interešu aizstāvību izstrādē  izmantotas tādas datu ieguves metodes kā dokumentu analīze, statistikas datu analīze, intervijas ar senioriem, senioru NVO dažādos valsts reģionos informācija, intervijas ar sociālajiem darbiniekiem un sociālās aprūpes darbiniekiem, senioru aptauja, fokusgrupas diskusija ar NVO, kurām ir pieredze senioru brīvprātīgajā darbā. 

Pārskatā par senioru interešu aizstāvēšanas īstenošanu, kuru LSKA iesniedza Sociālo un darba lietu komisijā, identificētas vairākas problēmas, kuras skar kā senioru mantiskās, tā nemantiskās intereses. To skaitā ir tik aktuālas problēmas kā diskriminācija uz vecuma pamata; senioru pamestība bez aprūpes, kas spēcīgi ietekmē senioru finansiālo labklājību; sociālā uzņēmuma likuma problemātika senioru interešu kontekstā; geriatriska profila medicīniskās palīdzības sniegšanas jautājumi; ar dzīvesvietas deklarēšanas sistēmu saistītās objektīvās un subjektīvās problēmas, kā arī daudzi citi jautājumi.

LSKA arī uzskata, ka senioru interešu aizstāvības kontekstā un visu projektā skatāmo problēmu bloku strukturēšanā būtiski ir noteikt senioru vecuma definējumu, kas pēc veiktās analīzes nosakāms kā 55 gadi, un būtu iekļaujams 2018.gada 27.martā izdotajos Ministru kabineta noteikumos Nr. 173 “Noteikumi par sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām un sociālā uzņēmuma statusa piešķiršanas, reģistrēšanas un uzraudzības kārtību”.

Kā norāda B.Girgensone, dzīves kvalitāte ir mērķis, kas atspoguļo sabiedrības attīstības ilgtermiņa virzienu, kurā katrs indivīds mēģina dzīvot bagātu dzīvi, tās plašākajā nozīmē. Sabiedrība iegūst vairāk no iedzīvotājiem ar augstu nevis zemu dzīves kvalitāti. Turklāt, zema dzīves kvalitāte mēdz nozīmēt lielākus izdevumus par sociālajiem un medicīnas pakalpojumiem. 

 

Projektu atbalsta:

Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem

Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Programma “NVO fonds”.

 

Pprojekta īstenošanas līgums Nr. 2020.LV/NVOF/MIC/003/13

 

Service by Chukmasoff