Kā pasargāt sevi no medicīnas maldu ziņām un kaitīgiem “brīnumlīdzekļiem”

Ir apsveicami, ka Latvijas seniori arvien vairāk apgūst modernās tehnoloģijas un interneta lietošanu. Tomēr ne mazāk būtiski ir, lai gados vecāki cilvēki iemācītos atpazīt arī dezinformāciju, kura tiek izmantota ne vien “smadzeņu skalošanai”, bet arī maku tukšošanai. Jo īpaši tas attiecas uz dažādiem medicīnas brīnumlīdzekļiem, kuru reklamēšanai parasti tiek izmantoti sabiedrībā zināmu un cienītu cilvēku vārdi, kā arī izdomāti ārvalstu profesori, pētījumi un pat medicīnas iestādes.

 

LSKA ne reizi vien nācies uzklausīt stāstus par gados veciem cilvēkiem, kuri, salasījušies melīgas reklāmas par uztura bagātinātājiem vai tā saucamiem “medikamentiem” hipertonijas, pārlieka holesterīna līmeņa, cukura diabēta  un daudzu citu kaišu ārstēšanai, ņēmušies tās pirkt un lietot bez jebkāda kritiska izvērtējuma un konsultēšanās ar ārstu. Uz visiem ģimenes locekļu iebildumiem atbilde lielākoties ir, ka šos līdzekļus taču iesaka Latvijā un arī pasaulē labi zināmi mediķi un citi cienījami ļaudis! Tam, ka šo cilvēku identitāte ir zagta, bet “brīnumlīdzekļi” nav nekas cits kā krāpšana, šie cilvēki parasti netic. Tikmēr kā sociālajos tīklos, tā medijos ne reizi vien izskanējis, ka šo personu identitātes izmantošana šāda veida reklāmās notikusi viņiem nezinot un pret viņu gribu. 

 

Mediķi “brīnumlīdzekļus” nekad nereklamē. Tas ir feiks!

 

Ārsts Pēteris Apinis jau pērn cēla trauksmi par medicīnas melu ziņām, norādot, ka to vecāka gadagājumu cilvēku, kā arī hronisko slimnieku dzīves ilgums, kuri šai maldu informācijai notic un reklamētos brīnumlīdzekļus lieto, dzīves ilgums tiek saīsināts, infarkts, insults un arī nāve – pietuvināta. Medicīnas maldu informācija sociālajos tīklos ir baisa nelaime, kas ir vērsta uz mums nezināmu, ārvalstīs dzīvojošu blēžu peļņu, kā arī mūsu iedzīvotāju slimībām un ciešanām. (“Pēteris Apinis: Nepatiesas ziņas veselības aprūpē nozīmē cilvēku nāvi”, la.lv, 07.09.22)

Jādomā, ne viens vien būs redzējis internetā reklāmas, kurās  pie šādu “medikamentu” slavas dziesmām pievienoti profesoru Andreja Ērgļa, Viļņa Dzērves, Kārļa Trušinska, Andra Skrides, Romāna Lāča, Jāņa Eglīša attēli. Pats teksts gan ir visai infantils, bet varbūt tieši tādēļ tas arī nostrādā. Piemēram: “Troksnis galvā un zvani ausīs ir insulta sākums! Pirms asinsvada plīsuma steidzami pievienojiet 1 karoti novārījuma” vai “Pensionāri, iztīriet asinsvadus mājās! No rīta iznāks 2 kg trombi”! Labi, ja šāds brīnumlīdzeklis vienīgo kaitējumu nodarīs lētticīgā seniora maciņam, taču var arī gadīties, ka posts tiek nodarīts veselībai. Galvenokārt tādēļ, ka aizraujoties ar šo brīnumpreparātu lietošanu, cilvēks vairs nelieto viņam dakteru izrakstītās zāles.  Brīnumeleksīros izmantoto vielu labo īpašību apraksts varbūt arī nedaudz atbilst patiesībai, taču to sajaukums nebūt negarantē solīto rezultātu, drīzāk tas var sagādāt ne vienu vien nepatīkamu brīdi.

 

Internetā reklamētie novājēšanas līdzekļi šmaugāku padara tikai maciņu

 

Pirms dažiem gadiem daudzi Latvijas iedzīvotāji uzķērās uz reklāmu, kurā tika vēstīts, ka  Allai Pugačovai par savu lielisko izskatu jāpateicas konkrētam brīnumlīdzeklim, turklāt tas viss tika stāstīts it kā pašas primadonnas blogā, kurā  viņa dalījās pieredzē, kā mēneša laikā samazinājusi svaru no 89 līdz 61 kilogramam. Raksta sākumā bija sūrošanās, ka viņas vecumā sports un diētas vairs nedod vēlamos rezultātus, palēninās vielmaiņa un zvaigzne vairs nevar rādīt publikai savas slaidās kājas. Tad Pugačovai piezvanījusi viņas meita Kristīna Orbakaite, un ieteikusi izmēģināt “FitoSpray” – brīnišķīgu līdzekli, ar kuru tievējot teju visi viņas zvaigžņotie draugi. Pugačova pamēģinājusi, un tavu brīnumu! Jau pēc pirmās nedēļas pazuduši 11 kilogrami, bet mēneša laikā bez kādām grūtībām pazuduši 28 kg! Protams, rakstā ir arī saite uz “FitoSpray” oficiālo lapu, kurā izklāstīts, kādas unikālas sastāvdaļas tur ietilpst, ir ārsta pozitīvais komentārs un sajūsmināto lietotāju atsauksmes. Nav brīnums, ka tauta “pavilkās” un ņēmās iegādāties jauno brīnumlīdzekli. Vēl jo vairāk tādēļ, ka akcijas ietvaros vienu iepakojumu varēja iegādāties tikai par 24 eiro, 48 vietā.

Vēl pēc kāda laika pircēji sāka vainot izplatītājus krāpšanā. Lūk, daži komentāri: “Atkal krāpšana, tas ir elpas atsvaidzinātājs, nekā kopīga ar novājēšanu tam nav”; “Uz tā melns uz balta rakstīts – mutes dobuma atsvaidzinātājs, un viss! Kā var iekrist uz tādu krāpšanu?” Tikmēr neatkarīgi eksperti, kuri izanalizēja šī brīnumlīdzekļa sastāvdaļas , secināja – produkts ar tādu sastāvu nevar samazināt apetīti, iznīcināt un kavēt tauku veidošanos un atjaunot organisma dabīgo balansu. Vienīgais sasniegums varētu būt pāris kilogramu zaudēšana tā sastāvā esošo diurētiķu ietekmē.

Līdzīgi ir arī tagad plaši reklamētajiem brīnumlīdzekļiem pret paaugstinātu asinsspiedienu un citām vainām. Arī tajās tiek piedāvāta 50% atlaide, apgalvots, ka aptiekās nekā tāda nav un ārsti šo lielisko preparātu neizraksta, jo par to viņiem farmācijas uzņēmumi, un vēl citas tamlīdzīgas blēņas.

Kā neiekrist maldinošas reklāmas tīklos?

Parasti šo reklāmu licēji darbojas no ārzemēm, lielākoties no Krievijas, tādēļ pieķert viņus ir praktiski nereāli. Toties sevi pasargāt gan mēs varam. Galvenais, pašiem nebūt lētticīgiem un neuzķerties uz blēžu makšķeres. 

 

Latvijas Drošāka interneta centrs Drossinternets.lv  iesaka šādus padomus:

 

  • Redzot reklāmu, kurā sabiedrībā pazīstama persona reklamē kādu produktu sociālajos tīklos vai citviet interneta vidē, ir jāpievērš uzmanība saites nosaukumam, uz kuru ved reklāma, – krāpnieciskās reklāmās parasti tas nav saistīts ar konkrētu personu, zīmolu un valsti. Visbiežāk tas ir dažādu burtu vai skaitļu virknējums, piemēram, dataforum.space, localblog.website, u. tml. Tāpēc Drossinternets.lv aicina nespiest uz aizdomīgām saitēm.
  • Jāpievērš uzmanība reklāmas materiālu kvalitātei. Bieži vien tajās izmantotie fotoattēli ir nekvalitatīvi un nokopēti internetā. Var būt apšaubāma arī reklāmas teksta kvalitāte – tas visbiežāk ir ar gramatiskajām kļūdām vai acīmredzami pārtulkots, izmantojot mašīntulkošanas rīkus, piemēram, Google Translate.
  • Jāpievērš uzmanība lietotāju atsauksmēm pie reklāmas raksta – tās var būt viltotas, ko var atpazīt, rūpīgāk izpētot atsauksmju saturu un pārbaudot atsauksmes sniedzēja vārdu, uzvārdu, pievienoto profila fotogrāfiju. Visbiežāk fotogrāfijas ir paņemtas no dažādām interneta vietnēm, vārdi un uzvārdi izdomāti, ja pārbauda rūpīgāk, tad ir skaidrs, ka cilvēks ar tādu vārdu, uzvārdu, kurš it kā ir rakstījis atsauksmi, nemaz neeksistē.
  • Ja konkrētu produktu reklamē sabiedrībā pazīstams cilvēks, ir vērts veltīt laiku un ieskatīties viņa sociālo mediju profilā, lai pārbaudītu, vai tajā nav publicēts brīdinājums par viņa identitātes izmantošanu.
  • Nekādā gadījumā nav ieteicams šāda veida lapās atstāt savu tālruņa numuru vai citus personas datus, kurus lapas izveidotāji izmantos negodprātīgos nolūkos. Jūsu tālruņa numurs tiks izmantots, lai jums uzmācīgi zvanītu un mēģinātu apkrāpt.
  • Konstatējot aizdomīgas reklāmas, par tām jāziņo sociālā tīkla vai portāla administratoriem, kas bloķēs aizdomīgās reklāmas un ar tām saistītos profilus. 

 

Publikācija tapusi pateicoties  AS “DelfinGroup” atbalstam.

 

Service by Chukmasoff